Rozhovor v denníku Sme dňa 21. 8. 2000.
Už to vyzeralo, že tohto leta sa vás diváci nedočkajú. Čo rozhodlo, že ste jedenástu sezónu začali predsa len v duchu tradície vašich prázdninových predstavení? Sám neviem celkom presne, možno sa mi zacnelo za tými časmi, keď sme s sa obrovským nadšením pokúšali hrať divadlo aj vtedy, keď to nebolo zvykom. A keď som si uvedomil, že otvárame svoju jedenástu sezónu, tak sa mi zazdalo, že to má tiež hodnotu. Možno je to ale len malá sentimentalita. Augustový program tvoria dve inscenácie plus ich anglické verzie. Po troch derniérach v minulej sezóne vám zostalo v repertoári ešte stále osem titulov. To bolo pravdou do polovice júna, keď nám Ingrid Hrubaničová oznámila, že už ju neteší hranie a tak nám nečakane z repertoáru zmizli Impasse, Eo ipso, Monodrámy, Tváre i Hetstato. A keďže Zuzana Piussi sa má stať každú chvíľu druhýkrát matkou, nemôžme uviesť ani inscenáciu Dno. Hrať môžeme len Z diaľky a Sami meri vari. Sú teda tie ostatné predstavenia už definitívne stratené, prípadne nechystáte aspoň derniérovú rozlúčku s nimi? Bude mi ľúto tých predstavení i keď... ak by sa objavil každá trikrát
za sezónu na repertoári bolo by to dosť (a možno by sa naše neveľké hľadisko
i z väčšej časti naplnilo).
Pred časom ste sa vyjadrili, že v existencii divadla sa všetko podstatné odohralo v jeho prvom roku, keď sa sformovalo jadro súboru. Odchody, neraz súvisiace aj s existenčnými problémami, ste prijímali s tvárou hráča pokra. Súbor sa však koncom sezóny zredukoval na minimum. Stále trváte na svojom názore? Asi áno. Vznik toho súboru bol zhodou tisícich náhod a takéto veci sa nezvyknú opakovať. Paradoxne k tomu došlo po významných oceneniach na Divadelnej Nitre 1998 a následne po vlaňajšej premiére hry Hetstato, ktorú veľmi pozitívne prijalo publikum i odborná kritika. Je to zhluk náhod, či vyvrcholenie rozdielnych umeleckých ciest? Asi oboje. A určite aj logika vývoja. Po čase sa niektorí ľudia od seba celkom prirodzene vzdiaľujú. A tomu treba nechať prirodzený priebeh. Pravdaže dá sa nasilu pozliepať aj kolektív, ktorý sa skladá s navzájom sebe celkom cudzích jednotlivcov, ale to považujem za neprirodzené. Takto existujú mnohé štátnodivadelné kolektívy, ale len vďaka tomu, že sú dotované z peňazí daňových poplatníkov, a to je predsa celkom nemorálne. V dvojici s Luciou Piussi ste potom uviedli vašu spoločnú hru Z diaľky, ktorú ste naštudovali aj v angličtine. Na hodnotenie tohto kroku je ešte skoro, čo vás však k nemu viedlo, čo si od neho sľubujete? Ak mám povedať celkom pravdu – som rozhodnutý emigrovať. Zatiaľ sa mi to nepodarilo. Chystáte v Stoke predstaviť aj nejakých nových či staronových ľudí? Možno sa nám podarí zachrániť inscenáciu Monodrámy. Namiesto Hrubaničovej fragmentu pracujeme s Erikou Láskovou na novom fragmente s pracovným názvom Portréty cestujúcich a ak sa to podarí tak Erika po päťročnej pauze, vyplnenej jej intenzívnou kancelárskou činnosťou znova zažije premiérový pocit, ale bohužiaľ aj bez fragmentu Jozefa Chmela Pamoky, ktorý nám tiež oznámil, že už s nami nemieni hrať. Pravdaže i tu platí, že všetko to je možné urobiť až keď sa Zuza Piussi pozviecha zo svojho druhého materstva. Roky ste v popredí boja nezávislých divadiel za ich prežitie, notoricky známa je vaša idea o zrušení štátnych divadiel, pred časom ste aj v tlači prezentovali traktát Kde leží naša bieda, ktorý vážne nazývate vaším celoživotným dielom. Ako je na tom Stoka s financiami dnes? Začiatok roka vyzeral zaujímavo a perspektívne. Po veľkorysej finančnej
injekcii od MK SR v roku 1999 (pre všetky neštátne divadlá) nám vzkvitla
nádej lepšej sezóny. Na MK vypracovávali prepracovanejší systém podpôr,
intenzívne sa hovorilo o síce malej, ale predsa len dotácii i pre prevádzkovú
činnosť nezávislých divadiel, vypisovali sme na to nesmierne komplikované
podklady. Zároveň sa nám črtala spolupráca s jednou súkromnou televíziou,
ktorá hodlala vyrábať každý mesiac u nás štyri, alebo päť relácií. Vyzeralo
to nádejne. Lenže na ministerstve neskôr zrejme zmenili názor, dotácie
minimalizovali a súkromná TV sa dostala do ťažkostí a napokon nám dlhuje
nejaké peniaze.
Nemáte aj po tejto správe pocit, že za vašu vytúženú nezávislosť platíte napriek nesporným umeleckým úspechom už pridlho príliš veľkú daň? Absolútne. To je aj zdrojom môjho totálneho znechutenia, ktoré ma oberá o radosť zo života a z tvorby. To údesné vedomie večného poddaného, ktorý musí svoju slobodu a budúcnosť odvádzať komusi inému, je celkom demotivujúce. A pravdaže to nie je len naším problémom. Je to stav našej spoločnosti, v ktorej je sloboda jednotlivca zatlačená do najhlbšieho kúta. A je celkom zrejmé, že len ona môže zabezpečiť prosperitu štátu a dôstojné postavenie občana. U nás k tomu za týchto okolností nemôže nikdy prísť. Aká teda bude nová sezóna? Predstavení budeme hrať pravdepodobne opäť menej, chystám svoju monodrámu
a v širšom obsadení chceme pripraviť inscenáciu s pracovným názvom A zas.
Tento rozhovor bol v skrátenej forme publikovaný
v denníku Sme dňa 21. 8. 2000. Zhováral sa Alexander Balogh.
|