UHLÁROVA NEKONFORMNÁ RÉŽIA
Blahoslav Uhlár (nar. 26. 8. 1951) sa ako režisér uviedol na doskách
Divadelného štúdia VŠMU v bratislavskej Redute (1973) a potom patril k
zakladajúcej skupine trnavského Divadla pre deti a mládež (1974). S akými
pocitmi asi prichádzal do praxe mladý režisér v čase, keď nebola všeobecne
prajná atmosféra pre progresívne divadlo? Ako sa mal zachovať, keď na jednej
strane vychádzal z vysokej školy ako čerstvý absolvent nabitý predstavami
o nových režijných postupoch, o spoločensky závažných témach a na druhej
strane sa musel stretať dennodenne s realitou, ktorá mu bránila vyjadriť
sa naplno a nahlas? To bol problém nielen jeho, ale celej generácie, ktorá
práve nastupovala. Veď v sedemdesiatych rokoch len spomedzi režisérov skončili
vysokú školu také talenty, ako Ľ. Vajdička, S. Párnický, J. Bednárik, J.
Nvota, M. Kákoš, R. Polák, ďalej viacerí scénografi, mnoho hercov a ďalší.
Nie každý chcel rýchlo všetkému prikyvovať, viacerí túžili ísť vlastnými
cestami, skúšať v divadelnej tvorbe nové a neznáme. Preto sa hľadali, a
povedzme hneď, že sa aj našli, také spôsoby, ktoré by umožňovali toto všetko
uskutočniť umeleckými postupmi, ktoré obchádzali mocenské mechanizmy a
ktoré boli možnosťou realizovať zdanlivo nerealizovateľné: formuláciu vlastného
nového pohľadu na svet po obsahovej a formálnej stránke.
Aké to boli cesty? V organizačnej sfére prevládla tendencia čo najviac
sa vyhnúť centrálnemu aparátu. Mladá generácia v tom čase v celých skupinách
odchádzala do vidieckych profesionálnych divadiel: do Martina, Prešova,
Nitry, Košíc, Zvolena a využila sa aj možnosť založenia Divadla pre deti
a mládež v Trnave. V týchto profesionálnych divadlách sa hľadali možnosti
nepôsobiť v rámci bežného repertoáru, ale vytvárať rôzne záujmové skupiny
v štúdiách, poddivadlách, kluboch atď. Ďalší priestor pre slobodnú tvorbu
sa ukázal v úzkej spolupráci s ochotníckymi súbormi, kde sa podarilo realizovať
nejeden projekt, ktorý by bol v podmienkach repertoárového divadla neuskutočniteľný.
Vo sfére tvorby prevládla tendencia interpretácie klasických, prípadne
i novších textov svetovej a domácej dramatickej literatúry tak, aby sa
všeobecne humanistické a progresívne stanoviská literárnych autorov dramaturgicko-režijne
aplikovali proti neuspokojivej súčasnosti. Režiséri a ďalší spolutvorcovia
vkladali do tematických a významových vrstiev inscenácií vlastné interpretácie
a stanoviská, v ktorých neskrývali kritické postoje a neraz odvážne myšlienky,
netotožné s oficiálnou ideológiou. Inou cestou ako sa vyjadriť, sa stávali
inscenácie pripravené tímovo podľa scenárov generačných druhov. Pre mladú
literárno-dramatickú produkciu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov je
charakteristická nie klasická spisba dramatických textov podľa Aristotelových
zákonitostí, ale vznik najrôznejších scenáristických podkladov, dramatizácií,
dramaturgických úprav, improvizačných textov, ktoré boli veľmi blízko myšlienkam
jednotlivých skupín a tvorivých tímov, vyjadrovali ich stanoviská a umelecké
potreby. Ruka v ruke s tým išlo zdôraznenie divadelnosti divadla, potlačenie
dominantnosti literárnej zložky a aktivizácia všetkých optických a akustických
prostriedkov divadelnej syntézy. Úloha hereckého súboru v inscenáciách
sa zdôraznila vyzdvihnutím jedinečnosti každého jednotlivca, vyžadovaním
osobného stanoviska k zobrazovaným postavám a dejom.
Tieto premeny v mladom divadle sedemdesiatych a osemdesiatych rokov
nadväzovali na najprogresívnejšie prúdy už zo šesťdesiatych rokov. Tak
sa aj v zmenených podmienkach udržala určitá kontinuita a dokonca sa podarilo
ju tvorivo naďalej rozvíjať. Netreba si myslieť, že by v hnutí obnovy divadla
išlo o nejakú celkom skrytú vlnu. Tvorivé výsledky boli v niektorých prípadoch
také zjavné, že ich akceptovalo divadelníctvo ako celok. A to na rôznych
prehliadkách, ale aj v niektorých oceneniach. Určite tu pozitívne pôsobilo
aj to, že divadelníci si našli svoju spriaznenú kritiku väčšinou spomedzi
svojich rovesníkov, a tá nielen pomáhala vykladať ich umelecké výsledky,
ale pristúpila aj k určitým zovšeobecneniam. Pravda, objektívne hodnotenie
vyčerpávajúce celú problematiku ešte na svoj vznik len čaká. Konštatujme
aj to, že mladí divadelníci neraz splácali daň svojej neskúsenosti. Boli
sme svedkami aj veľmi rozpačitých pokusov, ústupkov a kompromisov. Patrilo
to k dobe.
Všetko, čo sa tu napísalo, platí do značnej miery aj o režisérovi Blahoslavovi
Uhlárovi. Priraďuje sa k najtypickejším predstaviteľom svojej generácie,
hoci zaujímal zvyčajne najvyhranenejšie stanoviská a bol v tvorbe jeden
z najnekompromisnejších. Za vyše pätnásť rokov svojej režijnej činnosti
vytvoril okolo 50 inscenácií nielen v domovskom Divadle pre detí a mládež,
ale aj v Bratislave, Banskej Bystrici, Spišskej Novej Vsi, Prešove, ako
aj s ochotníkmi na Kopánke. Z týchto inscenácií niektoré patrili k najzaujímavejším
výsledkom nášho divadla tých rokov, vyvolali diskusie, získali si obdivovateľov
a pochopiteľne aj nesúhlasné názory.
Pre Uhlárove začiatky sú typické dve réžie: Nevedko v Slnečnom meste
(1975) a Scapinove šibalstvá (1975). V obidvoch uvoľnil herecké pohybové
nadanie, elán, schopnosť ľahko, bez psychologizovania načrtnúť základné
typové vlastnosti postáv. Esprit inscenácií stvoril herecký súbor s M.
Zednikovičom, V. Jedľovským, P. Kubom a ďalšími spolu s dynamicky ponímanou
scénou T. Berku. Prvé zásady Uhlárovej režijnej práce sa teda formulovali
prostredníctvom hravostí čerstvých absolventov VŠMU. Už v tomto období
však zazneli aj vážnejšie tóny, ale zdá sa, že vtedy ešte neboli tak nástojčivé,
ako o niečo neskôr. Vlastne sa len hľadali prvé inscenáciami sprostredkované
dotyky s okolitým svetom (Čechovova Svadba a Gorkého Deti, 1974, ktoré
režisér pripravil už počas štúdia na VŠMU a súbor s nimi potom prešiel
do Trnavy, ako aj Hrubínova rozprávka Kráska a zviera, 1976).
Neprešlo dlhé obdobie a Uhlárov program rýchlo dozrel. Prvým prejavom
vyhranenosti umeleckých prostriedkov aj názorovej nekompromisnosti bola
inscenácia Štejnovej Verzie (1977), zaoberajúca sa osudom básnika Alexandra
Bloka. Podotknime, že Uhlár sa aj neskôr viackrát vracal k poézii prelomových
osobností (Majakovskij, Novomeský a i.). Vzory hľadal v búrlivákoch, ktorí
predbehli dobu svojimi demokratickými myšlienkami, dostali sa do konfliktu
so sivosťou a priemernosťou aparátov najrôznejšej proveniencie. Netreba
azda zdôrazňovať, že Uhlárovi evidentne nešlo o spracovanie starej látky,
ale o vyjadrenie stanoviska k súčasnosti, ktorá ho neveľmi uspokojovala.
Preto sa podujal na také réžie, ako Stodolov Jožko Púčik a jeho kariéra
(1978), Gogoľov Revízor (1978) a Ženba (1980), v ktorých mohol rozvíjať
spomínané interpretácie klasických diel svetovej a našej literatúry takým
spôsobom, aby ich prostredníctvom čo najotvorenejšie vyjadril svoj vlastný
a kolektívny občiansky postoj. Táto línia jeho tvorby pokračovala hlavne
cez inscenácie Suchovo-Kobylinových hier Svadba Krečinského (1981) a Proces
(1983), Moliérovho Tartuffa (1984), Voltairovho Prostáčika (1985). V nich
sa stále viac prejavuje Uhlárove groteskné videnie, jeho schopnosť zachytiť
tragickú smiešnosť časov, v ktorých žije. Satirou, ironickým úškľabom stvárňuje
prostredníctvom svojich protagonistov postavičky úradníkov, vyššie vrstvy,
predstaviteľov moci, ktorí v odľudštených manierach dávajú najavo svoju
suverenitu nad ostatnými. Režisér spolu so scénografom Jánom Zavarským
(sprvu aj Máriou Zubajovou) hľadajú takú výtvarnú podobu inscenácií, ktorá
by symbolizovala nafúkanosť i vnútorný rozklad moci. Dobre to vyjadruje
napríklad Zavarského scéna k Ženbe, ktorá je obkolesená priechodnými šikmými
stenami. V postmodernistickej syntéze pri inscenácii Tartuffa sa architektonické
a geometrické členenie scény stáva priehľadným priestorom pre miešanie
jednotlivostí najrôznejšej dobovej proveniencie - veď aj postavy charakterizuje
neurčité zaradenie a ich etická beztvarosť.
Dosť skoro sa začala v Uhlárovej tvorbe presadzovať aj ďalšia línia,
ktorá postupne naberala na sile a v posledných rokoch dominuje. Nie, nechceme
teraz umelo rozpoľovať tvorbu tohto režiséra na dve časti. Obidve línie
majú totožné myšlienkové východiská, jeden, nedeliteľný Uhlárov postoj,
realizujúci sa príbuznými prostriedkami, spravidla antiiluzívnymi, a v
spolupráci s tými istými členmi divadelného kolektívu. Ak tú druhú líniu
vyčleňujeme od prvej, robíme tak len preto, že prináša určité nóvum do
nášho divadla, ktoré sa identifikuje s rovnakými trendmi v európskom a
svetovom divadle posledných desaťročí. V skratke sa tomuto nóvu (ktoré
vlastne v histórii divadla nie je ničím novým) hovorí autorské divadlo,
alebo dielňa. Veľmi stručne povedané, v takomto type divadelnej tvorby
sa zdôrazňuje kolektívna súčinnosť všetkých zložiek, ich spoluúčasť na
všetkých vrstvách inscenácie, nielen v určitej vymedzenej oblasti. Herci
sa stávajú rovnocennými spoluautormi textu, výtvarník zasahuje do interpretačnej
sféry, režisér tvorí tvar ako syntézu podnetov, a nie ako apriórny určovateľ
všetkých jednotlivostí. Logicky sa zmenšuje úloha literárnej predlohy.
Ideálom je, keď sa scenár vytvára v divadle pre danú inscenáciu, keď je
vyjadrením vôle, názorov a postojov celého súboru. Teda nepreberá sa hotový
klasický literárny text, ktorý sa len dodatočne v procese prípravy inscenácie
interpretuje, ale tvorí sa nový, priliehavý text. Toto všetko má za úlohu
zabezpečiť čo najplnšie vyjadrenie myšlienok, filozofických aj umeleckých
pohľadov na svet, teda čo najdôslednejšie, nedeformované priblíženie sa
ku skutočnosti, čo najväčší priestor pre pravdu. Znamená to okrem iného
oveľa otvorenejšie vyjadrenie názorov, už neskryté za klasický text a jeho
novodobú interpretáciu, ale povedané expresis verbis, vyjadrené v inscenácii
ostentatívnou priamosťou. Uhlár sa proste radikalizuje.
V Uhlárovej tvorbe sa táto línia začína už Epizódou 39-44 (1979) a
pokračuje hneď zrelými dielami jeho klauniád Princezná Maru [1979) a Noc
zázrakov (1982), ďalej O veľkom Karbusovi Barbusovi (1982) Commune de Paris
(1981) a definitívne potvrdenie prichádza v sérii inscenácií posledných
sezón: Kvinteto (1985) Kde je sever (1987), Ochotníci (1987), A čo? (1988),
Sens nonsens (1988), Ocot (1988), TANAP (1989), Predposledná večera (1989).
K nim prirátajme ešte niektoré letné tvorivé dielne, ktoré Uhlár viedol
s ochotníkmi od roku 1985.
Pre niektoré inscenácie tohto druhu je charakteristická tvorivá účasť
hercov ako spolutvorcov scénických etúd, ako umelcov, ktorí dostali priestor
pre plné rozvinutie tvorivej fantázie v klauniádach, v psychologicky nezaťažených
kreáciách uvoľneného pohybu a v improvizáciách. Do určitej miery sa herecky
rozvíjajú a zúročujú skúsenosti z prvých rokov trnavského Divadla pre deti
a mládež, pravda, pribudli protagonisti (Ľ. Moravčík, I. Žirková, S. Mrvečková-Kočanová,
G. Šefčovičová, J. Filip, V. Oktavec, E. Jamrich, M. Monček, V. Pavlíková,
L. Kerata, T. Vokoun a mnohí ďalší). Ak predtým vznikali literárne predlohy
a scenáre, v posledných inscenáciách, približne od roku 1987 sa tvorba
textu, toho, čo postavy na scéne vyjadrujú, presúva úplne do skúšobnej
sály. Herci hrajú seba, svoje skúsenosti, akousi estetizovanou psychodrámou
vyjadrujú pocity z dnešného, v krízovom stave sa nachádzajúceho sveta.
Spoločenské konflikty, politické deformácie nachádzajú svoje pomenovanie
vo vnútri inscenácií. Súbory (v tomto štádiu začína systematická spolupráca
Uhlára s ochotníkmi v DISKu na Kopánke a s Ukrajinským národným divadlom
v Prešove) akoby chceli vytvoriť minimodely spoločenských štruktúr a ich
rozporov. Ľudskú kreativitu konfrontujú s kresbou nadindividuálnych zneužití
moci, s diktatúrou byrokracie. Hra, tvorivosť, fantázia sa stretajú s klišéovitými
mechanizmami, s odľudštenou brachiálnou presilou. Takémuto stavu, takémuto
životnému pocitu najlepšie vyhovuje forma, ktorú Uhlár nazýva dekompozíciou.
Nezobrazuje svet v nejakej ucelenej a zmysluplnej forme, ale ako rozbitú
mozaiku, ako deštrukciu človeka, ako narušené historické a spoločenské
vedomie. V tomto štádiu sa dostáva Uhlár do tvorivého tandemu s výtvarníkom
Milošom Karáskom. Z ich spolupráce vychádzajú najrigoróznejšie odsúdenia
našej spoločnosti konca 80. rokov, spojené s najprenikavejším odmietnutím
doterajšej divadelnej tradície. Ich inscenácie, aj ich spoločné vyhlásenia,
ich manifesty, ktoré v súvislosti s nimi publikujú, sú radikálnym rozlúčením
sa s minulosťou. Nechýba im zámerná provokatívnosť, s ktorou búrajú zaužívané
klišé. Keď sa na to pozrieme s odstupom krátkeho času po našej nežnej revolúcii,
ľahko spozorujeme, že Uhlár a Karásek svojím divadlom posledných sezón
vlastne dospeli do anticipácie udalostí. Ich inscenácie veľmi citlivo odrážali
nálady ľudí a zároveň sa na tvorbe spoločenskej mienky podieľali. Rozbiť
starý prehnitý svet! To bolo skrytým mottom Uhlárovej práce, to bolo túžbou
jeho spolupracovníkov, to cítili diváci a pochopila kritika, ktorá sa jeho
tvorbou bližšie zaoberala.
"Poslaním umelca nie je potvrdzovanie jestvujúcich hodnôt, ale ich
permanentná verifikácia," hovorí Blahoslav Uhlár. Tomuto krédu je verný
až do takej miery, že keď pred jeho umeleckou verifikáciou niečo neobstojí,
je ochotný to zavrhnúť. Možno by to vyzeralo ako negativistický program,
lenže iba vtedy, ak by odmietal veci zdravé a normálne. Uhlár však odmieta
deformácie v mene viery v tvorivosť človeka. Je to režisér rozporov, ktorý
sa nikdy neuspokojí. Jeho prvoradým úsilím nie je dospieť k nejakému dokonalému
tvaru, ani k čistote formy, k lekárnicky precíznemu vyjadreniu. Nechce
sa etablovať ako všeobecne uznávaný a konformný umelec. Jeho cesta je iná
- je to cesta duševného nepokoja, cesta hľadania, cesta vytrvalej opozície.
Bratislava 15. 12. 1989
Miloš Mistrík
Tento text bol uverejnený in: MISTRÍK, Miloš (ed.): Blaho Uhlár.
Bratislava: ÚUKDD, 1990.
|