Materiál bol napísaný do pripravovanej publikácie o
Divadle Stoka.
Dana Silbiger-Sliuková
Pár poznámok o Uhlárovej divadelnej ceste
Bolo pre Blaha Uhlára divadlo vždy stokou? To by nemala
byt pejoratívna otázka. Zdá sa mi, že Uhlár bol a je pre mnohých neprijateľný,
lebo je jednoducho nepohodlný. Pretože jeho divadlo bolo a zostalo akousi
stokou problémov jedinca žijúceho v našej spoločnosti. Bolo to tak vtedy
a je to tak aj teraz.
Uhlár bol od svojich počiatkov politický a – ako
málo kto - nerobil kompromisy. Myslím si, že sa ani dodnes nezmenil.
Každý vie, že keď príde Uhlár, dozvieme sa niečo nepríjemné, respektíve
niečo, o čom by sme radšej nevedeli, radšej nepočuli. A keď o tom vieme,
tak nechceme vedieť.
Uhlár bol a je, svojím spôsobom, trízniteľ a týraný v jednej
osobe. V období socializmu boli jeho názory jednoducho nežiaduce. Boli
jednoznačné a nútili rozmýšľať, ak už nehovorím- konať, nie len publikum,
ale aj kolegov divadelníkov. Pamätám sa, že to bola celkom ”fuška”, písať
zdôvodňovania, prečo jeho inscenácie nemajú byť zakázané ešte pred premiérou.
Bola to možno len taká hra, tí, čo to nechceli pustiť, to nechceli pustiť,
lebo sa báli, že si to nemôžu dovoliť. Ak mali dobrozdanie, zodpovednosť
padla na niekoho iného.
Nemám pocit, že by režisérovi Uhlárovi niekedy nerozumelo
trnavské publikum. Pamätám si opak. Nechceli ho prijať viacerí kritici,
možno z pohodlnosti, možno zo strachu, možno z nevedomosti? Neviem. Politikum
sa u neho prelínalo s poéziou, trpkým humorom a s výraznou divadelnosťou,
vizuálnosťou. Iste, jeho divadelne prostriedky boli málo klasické, malo
socialisticko-realistické. V spolupráci so scénografom Jánom Zavarským
vytvorili v Trnave / 1974-1988 / istú divadelnú epochu. Inscenácie to boli
všetko iné, len nie nudné. Uhlárove videnia klasiky – Moliére, Gogoľ,
Suchovo-Kobylin, ale aj nové texty – Princezná Maru, Téma Majakovskij,
Kvinteto, to boli inscenácie plne nepokoja, výbušnej energie, inscenačnej
skratky, metafory, v ktorých sa herci museli učiť rýchlemu strihu, nadhľadu,
a kládli sa na nich veľké pohybové nároky. Ostré strihy medzi jednotlivými
obrazmi postupne nadobúdali tvar dekomponovanej kompozície. To je
tiež niečo, čo v činohre na Slovensku nebolo celkom zaužívané. U Uhlára
herci nemohli prežívať, museli sa vyjadrovať k svojim postavám a k problémom
jednotlivca a spoločnosti cez svoje roly. Museli spolupracovať na ich výklade,
museli ich sami vytvárať. Jednoducho povedané, stávali sa spoluautormi
inscenácií.
Uhlára inšpiruje, Mejerchoľd, ruská avantgarda, pantomíma,
absurdná dráma, Divadlo na provázku a hlavne vlastná ambícia hodiť do stoky
neznesiteľnú súčasnosť divadelnú aj reálnu. To že Uhlár pristál na krátky
čas / 1989-1991/ v Ukrajinskom národnom divadle /Divadle A.Duchnoviča/
je paradox, jemu vlastný extrém a nevyhnutný osud. Avšak to, čo urobil
pre budúcnosť tohoto divadla, mu ono bolestne, ale napokon štedro
vrátilo. Bola to opäť cesta k Stoke. Uhlár plný vlastnej rozorvanosti,
neistoty a vzdoru, rusínskych hercov svojím spôsobom tvorivo mučil.
A oni, plní pokory, ktorej ich naučila kijevská dramatická škola, vypúšťali
pre Uhlára dušu. Nekonečné hodiny hľadali cesty k spoločnému dielu, k spoločnej
výpovedi. V dlhých diskusiách ich Uhlár nútil hľadať samých seba,
nebáť sa vypovedať o sebe, stať sa svojím vlastným javiskovým obrazom,
vypovedať sebou samým..Sondy viedli až do stoky ľudského vnútra. Nepríjemne,
šokujúce a úprimné výpovede, ku ktorým sa spoločne v Prešove dopracovali,
boli unikátne silou posolstva, autencitiou pocitov / Sens Nonsens
/, kombinácou jednoduchosti a štylizovanosti, výtvarna a intelektu /No-no!,
Záha/. Výtvarník Miloš Karásek potiahol Uhlára /1988 – 1992/ k výtvarnej
stoke, k viditeľným deformáciám ľudskej duše, k čudesným surreálnym tvorom,
čím podčiarkol aj uhlárovskú smutnú poéziu, ktorá potom v Bratislave vyvrcholila
Impassom.
Prešovskú éru vidím ako etapu očistca. Raj však nebola
Trnava a peklom nie je bratislavská Stoka. V tomto prípade sa peklo a raj
spájajú.
Tí, čo videli Uhlára z vonka, z poza hraníc, teda zo Západu,
ho nepozvali do Británie, Švédska, Holandska, Francúzska, či Nemecka, preto,
aby ukázali svojim divákom, ako ich na Slovensku dobiehame.
To čo robí Uhlár, nie je to, čo na Západe dávno poznajú. Briti boli, napríklad,
zaskočení nezvyčajnosťou Uhlárovej krutosti a Uhlárovej poézie. Sú
jednoducho zvyknutí na inú krutosť, na inú poéziu. Teraz hovorím o inscenácii
No-no!, ktorá vznikla v DADe. Inscenácia bola, v britskom kontexte, dôkazom
existencie iného hodnotového sveta, iného chorého myslenia a zapôsobila
na city, vyvolala pocity možno zvláštne, možno nepohodlné, ale rozhodne
prekonala bariéru medzi predstavením a divákom. Tým, že bola takmer bez
slov, jej jednotlivé obrazy oslovovali všetkých.
Podobným „predajným“ artiklom bol aj Impasse, už v dnešnej
Stoke. Inscenácia plná surrealistických obrazov, zlých snov a skutočných
pocitov.
Cesta do Stoky bola plná odriekania, úmorného hľadania
najvnútornejších tajomstiev človeka, krutého otvárania jeho trinástych
komnát, cesta psychoanalýzy, očisťovania sa od reálneho života, útokov
na nepriateľa, ktorý sa menil. Blahov odpor voči nemu ostáva. Nepoctivosť,
faloš, pretvárka, manipulácia, moc, postavenie umelca v spoločnosti, boj
muža so ženou a muža o ženu, to sú témy, ktoré pretrvávajú.
Uhlárove inscenácie sú, okrem iného, aj cestou slovenskej
divadelnej postmoderny. Analyzovať ich, to znamená začať
inú kapitolu. V každom prípade však musím povedať, že existencia
Divadla Stoka je obrovské víťazstvo neústupného a nespútateľného človeka
- umelca.
|