Stoka story
JURAJ KUŠNIERIK
10/2006
Divadelný a
koncertný priestor na Pribinovej
ulici prežíva svoje posledné dni. Od 21. do 24.
februára, posledné štyri
divadelné predstavenia a na záver, v sobotu 25.
februára, koncert Živých
kvetov. V marci už bude Stoka zredukovaná na krčmu, potom ju
nájomníci vypracú
a 18. apríla odovzdajú kľúče investorovi projektu
s pracovným názvom „Zóna
Pribinova“. Skončí sa tak pätnásťročná
história jedného zvláštneho divadla.
Začiatok deväťdesiatych rokov bol na Slovensku zvláštnym
obdobím. A zďaleka
nielen v politike. Vznikali prvé nezávislé
vydavateľstvá (napríklad Archa alebo
L.C.A.), oslobodili sa kultúrne periodiká
(napríklad Slovenské pohľady), na
pavlači starej budovy na ulici Červenej armády vzniklo Artforum,
vysielať
začalo Rádio Ragtime, nezávislá rocková
scéna mala svoj klub na Kominárskej,
vznikol festival Večery novej hudby, obnovené bolo divadlo Korzo
(Astorka), z
polooficiálneho priestoru „malých javiskových
foriem“ vyšlo divadlo GuNaGu a
začiatkom roku 1991 založil režisér Blaho Uhlár a
výtvarník Miloš Karásek
divadlo Stoka. Niektoré z týchto projektov medzičasom
zanikli (hlavne Rádia
Ragtime je veľká škoda – prázdne miesto, ktoré tu
po ňom zostalo, je stále
nenaplnené), iné sa stali súčasťou
slovenského kultúrneho priestoru. Dlho ňou
bolo aj divadlo Stoka, ktorého príbeh, alebo aspoň jeho
významná kapitola, sa v
týchto dňoch končí.
.od Kolapsu na Dno
Prvé predstavenie sa nieslo v „optimistickej“ nálade,
ktorá bola Stoke od
prvého dňa dodnes vlastná. Názov bol Kolaps,
témou hľadanie svojho miesta,
samého seba, blízkeho človeka a poznanie
existenciálnej samoty. To ešte Stoka
pôsobila – spolu s divadlom Gu- NaGu – v klube Čierny havran v
centre Bratislavy.
Inscenáciu, tak ako všetky ďalšie, vytvorili kolektívne
členovia súboru,
režisérom bol Blaho Uhlár, hudbu zložil Ľubo Burgr.
Už v Kolapse hrali Jozef Chmel, Erika Lásková a Laco
Kerata, neskoršie hviezdy
Stoky. A už prvá inscenácia mala 75 repríz. Až
druhá – Impasse – urobila zo
zvláštneho divadla z Čierneho havrana zjav.
Prvýkrát v Stoke vystúpila Ingrid
Hrubaničová, Lucia Piussi (jej sestra Zuzana tu pôsobila
od roku 1992) a Vlado
Zboroň, Stoka s Impassom úspešne vystupovala v zahraničí,
predstavenie získalo
niekoľko ocenení. Do derniéry v roku 1999 mal Impasse 106
repríz. V januári
1992 sa Stoka presťahovala na Pribinovu ulicu, do budovy, ktorá
patrila
odborárom z Dopravného podniku mesta Bratislava.
Každá premiéra bola udalosťou,
divadlo bolo plné aj po desiatkach repríz. V pravom
zmysle kultovou sa stala
inscenácia Eo Ipso s hudbou Petra Zagara a s
neuveriteľným Petrom Batthyányim v
hlavnej úlohe. Niektoré skeče z tejto hry zľudoveli („Som
taký múdry, že si až
vadím...“), verní fanúšikovia ju videli
niekoľkokrát a ten, kto Eo Ipso
nepoznal, bol bratislavskými bohémami považovaný
za outsidera.
Stoka sa v budove kúsok od ministerstva vnútra
„zabývala“. Mesto Bratislava v
roku 1996 ukončilo prenájom budovy dopraváckym
odborárom a „zadarmo“ ju prenajalo
Stoke. Divadlo odvtedy investovalo do prestavby okolo 3,5
milióna korún a na
Pribinovej tak vznikla pravdepodobne najlepšia experimentálna
divadelná sála v
Bratislave, hojne využívaná aj mimobratislavskými
divadlami. Zhruba od polovice
deväťdesiatych rokov bola Stoka v permanentnom ohrození.
Problémy súviseli
hlavne s nedostatkom peňazí a podpory od mesta či štátu.
„Nie som ochotný byť
prosebníkom u žiadneho úradníka, a to je asi
môj problém“, hovorí Blaho Uhlár,
„lebo úradník rád pomôže, len ho treba pekne
prosiť“. V roku 1997 bola v
priestoroch Stoky otvorená krčma, z ktorej sa stal jediný
stabilný sponzor
divadla. Vďaka rázovitej krčme sa z budovy na Pribinovej ulici
stalo svojské
„komunitné centrum“. Pri pive sa tu stretávali muzikanti,
umelci, pankáči aj
politici. Obsluhovali ich pritom herecké hviezdy Stoky.
Bývali tu pravidelné
politické diskusie, vďaka ktorým tu hlavne v
období vlády Vladimíra Mečiara
vznikol jeden z dôležitých „ostrovov slobody“. V Stoke
vznikali nové inscenácie
plné dekadentne bizarného humoru, skvelého
herectva a výbornej hudby.
V roku 2000 sa však súbor rozpadol. Odišiel Jozef Chmel, Vlado
Zboroň, Ľubo
Burgr, Zuzana Piussi, Ingrid Hrubaničová a neskôr aj Laco
Kerata. Poslednými
inscenáciami „starej Stoky“ boli Monodrámy a Dno. Všetci
okrem Chmela zostali
pri divadle. Vlastný súbor si vytvoril Laco Kerata,
ostatní tvoria jadro
divadla SkRAT, ktoré poetiku Stoky úspešne rozvíja
v bratislavskom „Véčku“.
„Napriek problémom to boli najkrajšie roky môjho života,“
spomína na Stoku Vlado
Zboroň.
.od Dna k Strate
Na začiatku tretieho tisícročia zostali v Stoke z jej
pôvodných členov len
Blaho Uhlár, Erika Lás ková a Lucia Piussi. Po
prijatí nových členov sa divadlo
posunulo viac k amatérskemu divadelnému spolku. „Hrali
sme zadarmo, kostýmy sme
si nosili z domu, honoráre sme dostávali len
výnimočne – z občasného grantu
alebo na zájazdoch,“ hovorí Erika Lásková.
Divadelné skúšky boli možné len po
večeroch, veľa času a energie zaberala krčma a neustály boj o
holú existenciu
divadla. Keď sa rozhodlo o stavbe nového centra v okolí
Pribinovej ulice, bolo
jasné, že tu divadlo v chátrajúcej budove
nemá veľkú budúcnosť. Napriek tomu v
tomto období vzniklo päť nových
inscenácií, ktoré odrážajú neveľmi
optimistický
pohľad Blaha Uhlára a jeho súboru do najbližšej
budúcnosti. Súčasťou
predstavení je v tomto období skupina Živé kvety.
Tak ako sofistikovanejšieho
Ľuba Burgra nahradil jednoduchý bigbít Petra
Bálika a Lucie Piussi, aj
divadelne Stoka „pritvrdila“. Jej posledné predstavenia nemali
ďaleko od
príslovečného „výkriku do tmy“. Boli to však
výkriky plné čierneho humoru s
neskrášleným pôvabom.
V čase písania toho článku nie je jasné, čo bude
sUhlárovým súborom ďalej.
Mesto mu ponúklo „Sklad číslo 7“, architektonicky
síce zaujímavú, no
zdevastovanú budovu pri Dunaji. Keďže by si prestavba žiadala
obrovské
investície, je to ponuka platonická. Ďalšie
alternatívy sú ešte menej
realistické.
„Chceli sme dokázať, že slobodné divadlo na Slovensku
neexistuje. Po pätnástich
rokoch je to jasné,“ so skepsou sebe vlastnou hodnotí
posledných pätnásť rokov
Blaho Uhlár. Stoka, zdá sa, permanentnému tlaku
zvonku aj zvnútra podľahla.
„Slovenský štát neznesie slobodného
umeleckého ducha,“ hovorí Uhlár. Napriek
všetkým problémom, napriek tlakom a „nepriazni osudu“ to
boli skvelé roky. Pre
Stoku nemusí byť sťahovanie z Pribinovej ulice
definitívnym koncom.
Možno, že prípadná zmena adresy so sebou prinesie
novú tvorivosť a začne sa
nová kapitola tohto divadla. Čo však určite končí, je
priestor so zvláštnou
atmosférou. Bratislava už takýchto miest veľa
nemá. Za tie roky sme si na Stoku
zvykli. Teraz sa naučíme na ňu spomínať. Posledné
predstavenie Stoky sa volalo
Strata. Presne tak to cítime.
|