Vyhlásenie, ktoré vydalo neformálne stretnutie nezávislých
umeleckých tvorcov dňa 2. mája 2002 doposiaľ nebolo (s výnimkou tejto
stránky) nikde publikované. K vyhláseniu pripravila Katarína Mojžišová,
v tom čase redaktorka denníka Sme širší materiál. Ten však doposiaľ publikovaný
nebol.
Myslíme si, že všetko, čo vo vyhlásení je naďalej ostáva
pravdou a tak sme sa rozhodli uverejniť spomínaný materiál aspoň na tejto
stránke.
UMENIE VERSUS ŠTÁT
Na základe nespokojnosti so súčasným postavením nezávislého
umenia, rozhodli sa jeho predstavitelia na čele s Ľubom Burgrom a Blahom
Uhlárom učiniť krok, ktorý by pomohol otvoriť túto tému, vyvolať diskusiu
a zmobilizovať tých, ktorí by situáciu mohli ovplyvniť. Druhého mája vydali
vyhlásenie, pod ktoré sa doteraz podpísalo 78 umelcov a sympatizantov.
Existuje takisto veľa ľudí, ktorí s jeho obsahom súhlasia, nepodpíšu ho
však z obavy o stratu aj toho mála, čo im ich pozícia v tejto sfére prináša.
Vzhľadom k počtu signatárov a reakciám, ktoré vyhlásenie
vyvolalo, nie je už možné ďalej ignorovať potreby neštátnej kultúry, ktorá
pravidelne dokazuje svoju kvalitu a opodstatnenie. Umelci sú zúfalí, hovoria
o diskriminácii, likvidácii nezávislého umenia, nesplnených sľuboch. Minister
Kňažko označuje podobné debaty za „nezáväzné táraniny“. Preňho je nezávislé
umenie preto nezávislé, lebo nespadá pod štátne kompetencie, nemá teda
nárok obviňovať štát zo svojho zlého stavu. Neštátne subjekty by sa asi
mali zo svojimi prosbami o finančnú pomoc obracať na sponzorov. A štát
zatiaľ môže ďalej sponzorovať svoje inštitúcie z prostriedkov daňových
poplatníkov, ktorými sú aj spomínaní umelci a ktorí tak vlastne musia prispievať
na štátnu kultúru, zatiaľ čo sa im ich napríklad ich vlastné divadlo rozpadá
pred očami. Je čas dať obidvom stranám priestor na vyjadrenie svojich názorov.
Umelecké osobnosti odpovedali na otázku:
1. Prečo ste podpísali Vyhlásenie nezávislých tvorcov?
2. Ako myslíte, že by sa situácia mala zmeniť, zlepšiť?
Martin Ondriska, divadelník, prodekan ČaBF VŠMU
1. Pretože delenie na štátnu a neštátnu kultúru je absurdné
a deštruktívne. Skôr sa dá hovoriť o živej a neživej kultúre. Systém
dotácií je asi zámerne neprehľadný. Vyhlásenie sa podľa mňa netýka len
„nezávislých“ tvorcov, v konečnom dôsledku aj štátom zriadených inštitúcií,
ktoré prechádzajú pod rôzne územno-správne celky. Neteší ma, že tvorcovia
živej kultúry okrádajú svoje rodiny, márnia svoj kreatívny potenciál vo
vopred prehraných administratívnych zápasoch a že jestvuje množstvo kvalitných
projektov, ktoré majú podenkový virtuálny charakter.
2. Myslím si, že situácia by sa mohla zmeniť. Ani nie
legislatívou, skôr návratom k pôvodným hodnotám - k tomu prečo a ako vznikla
v antike potreba štátnej správy, demokracie, v čom spočívajú základy občianskych
slobôd a práv.
Ján Štrbák, režisér
1. Vyjadruje môj pocit (napr.: celú scénu i všetky rekvizity
z projektu Pokazený čas mám už pol roka nasťahovanú doma v obývačke, lebo
nás vyhodili z DK, lebo sme nemali čím zaplatiť prenájom novému vedúcemu
DK, lebo... ). Ak chcem v budúcnosti robiť ešte nejaký projekt, rád by
som pracoval bez u nás neustále vo vzduchu visiaceho nepísaného pravidla:
„Že mám ísť radšej do riti.“
2. Rovnaké pravidlá hry pre štátnych a neštátnych.
Dušan Vicen, režisér
1. Predovšetkým kvôli tomu, čo je v ňom napísané. Mlčať
znamená súhlasiť. A s tým, ako štát na jednej strane nezmyslene vyhadzuje
milióny a na druhej strane škrtí a cez prsty, ako na niečo menejcenné sa
pozerá na nezávislé aktivity, ktoré nemôže priamo riadiť svojim byrokratickým
aparátom, s tým súhlasiť jednoducho nemôžem. Je jedno, či tento stav pretrváva
kvôli osobným záujmom, alebo priamo neschopnosti štátnych úradníkov.
2. Predovšetkým tu chýba vôľa niečo zmeniť, otvoriť tú
zdedenú nafúknutú konzervu štátneho riadenia kultúry. Stále je tu príliš
veľa tých, ktorí sa tvária, že sa ich to netýka a tých, ktorým tieto stojaté
mútne vody vyhovujú, pretože im to umožňuje narušene si bahniť, alebo priamo
loviť v rybníku najšťavnatejšie sústa. Ak sa potom nejaká skupinka ozve,
že by sa možno dalo aj inak, minister to bez začervenania a bez ohľadu
na to, čo sľuboval pred pár rokmi označí za „nezáväzné táranie“. Stále
sú tu tí hore a tí dole. Tí hore systematicky korumpujú seba a väčšinu
tých dole. Tí dole sa potom tým hore cítia zaviazaní a strkajú hlavu do
piesku. Tí hore ich potom bez problémov môžu kopať do zadku. Možno by pre
začiatok stačilo vytiahnuť hlavu a dobre sa poobzerať.
Ľubo Burgr, hudobník, divadelník, šéf Združenia pre novú operu
1. Pretože za tie tri a pol roka vládnutia ministra sa
neudiali tie zmeny, ktoré sľuboval, rozdiely medzi štátnou a neštátnou
kultúrou sa zväčšili, prejavuje sa to hlavne vo financovaní kultúry. Myslím,
že je povinnosťou občana, aby vyjadril na konci volebného obdobia
svoju spokojnosť či nespokojnosť.
2. Existencia tzv. štátnej kultúry na Slovensku vychádza
zo 40- ročnej skúsenosti s vládou komunistov, keď všetko bolo štátne -
čo nebolo, to zoštátnili. Tak, ako nemohli byť súkromní podnikatelia, živnostníci,
tak nemohla byť ani neštátna kultúra. Pretrvávanie tohto stavu v kultúre
preto považujem za anachronický jav. Podľa mňa existuje len slovenská kultúra
a úlohou štátu a teda každej vlády je jasne pomenovať vzťah k jej potrebám,
respektíve určiť priority jej záujmu. Vzťah samostatného slovenského štátu
ku kultúre by sa dal najlepšie charakterizovať ako „hybridný“. Ani jedna
z doterajších vlád nepredstavila a nerealizovala taký model fungovania
vzťahu štát - kultúra, ktorý by zohľadňoval jej prapôvodnú funkciu, t.
j. slúžiť potrebám občana. Na Slovensku je ešte stále zvykom, že štátny
úradník si radšej vymyslí nové divadlo a aj ho založí, ako by podporil
už existujúce nezávislé!
To, že na Slovensku je predimenzovaná sieť štátnych kultúrnych
inštitúcií sa hovorí už poriadne dlho, súčasný minister kultúry však našiel
jednoduché riešenie, počkal si na reformu verejnej správy a presunul tento
problém na vyššie územne celky. O jeden problém menej. A neštátna kultúra,
to ani nie je problém, pretože zo strachu či dostane ohlodanú kosť z transferov
alebo Pro Slovakie, väčšia časť bude držať hubu. Taký je charakter
podpory neštátnej kultúry.
.
Alexander Sotník, komentátor týždenníka Profit.
Situácia v nezávislom umení na Slovensku je zlá hlavne
z finančného hľadiska. Štátny aparát a mestské zastupiteľstvá rozdeľujú
peniaze daňových poplatníkov svojim priateľom v štátnych kultúrnych ustanovizniach
a často nemôžu vystáť akúkoľvek formu nezávislosti kultúry. Práve naopak,
aby prežili, sú nútení priživovať sa na štátnych divadlách, štátnej filharmónii
atď. Vôbec ich pritom nezaujíma, že napr. nezávislé divadlo musí platiť
za prenájom miestnosti, za kúrenie, upratovanie, stavbu kulís atď. Vo vyspelom
svete je to o niečom inom. Situácia je alarmujúca: za posledné dva roky
u nás nevznikol žiaden neštátny a sebestačný kultúrny subjekt.
Blaho Uhlár, predseda Združenia Stoka
1. Kultúra je len jedna. Štátnu kultúru vytvoril komunistický
režim a všetky ponovembrové vlády ju udržujú. Plnia teda naďalej program
komunistickej strany.
Nezávislí umelci neustále dokazujú, že divadlo sa dá robiť za omnoho
menšie peniaze, než to robí štát. Štát to však naďalej robí, pretože na
tom zarába úzka vrstva štátnych úradníkov. Nejde teda v žiadnom prípade
o celospoločenský záujem, ale len o záujem úzkej skupiny ľudí.
Divadlo Stoka vzniklo preto, aby nezaťažovalo nevinných a bezbranných
daňových poplatníkov. Od roku 1995 dostalo od štátu a mesta 2 860 000 Sk
a formou daní, poplatkov a odvodov odovzdala štátu a mestu približne 3
650 000 Sk (To znamená že asi o 790 000 Stoka viac odovzdala ako dostala).
To ešte vládnej moci nestačilo a prostredníctvom vykonštruovaných predpisov
sa pokúša usvedčiť Divadlo Stoka z „neoprávneného použitia a neoprávneného
zadržania prostriedkov“. Vládna moc na výstrahu urobila z nezávislého divadla
zlodeja.
Vo vládnom programe súčasnej vlády sa píše: „Vláda bude rozvíjať kultúru
v demokratickom prostredí, zachovávať a podporovať jej rozmanitosť, názorovú,
inštitucionálnu i ekonomickú pluralitu v profesionálnej, neprofesionálnej,
štátnej aj neštátnej sfére.“
Napriek tomu sa dotácie do tzv. neštátnej sféry prudko
znižujú, čo odôvodňujú ministerskí úradníci nedostatočnosťou finančných
prostriedkov na kultúru. Ak však minister vymenuje svojho kamaráta za riaditeľa
štátneho divadla, prihodí mu dva milióny mimo všetkých rozpočtov na to,
aby si mohol kúpiť nové koberce a potom ešte jeden aj pol milióna na komerčnú
aktivitu. Takto rozdeľuje ministerstvo kultúry peniaze „na kultúru“.
Aj členovia komisie Pro Slovakia sa nechajú štátnou mocou
dotlačiť k tomu, aby 80 percent prostriedkov (pôvodne určených len pre
neštátne divadlá) rozdali späť do štátneho sektora a pre nezávislú činnosť
len zvyšok, aby sa nepovedalo.
Minister kultúry v roku 1989 označil vystúpenie umelcov
za hystériu. Dnešný minister za nezáväzné táranie. Tomu predchádzajúcemu
sa to neprepieklo.
Nepovažujem za normálne, aby štátny aparát, ktorý si sami
platíme, používal prostriedky nás daňových poplatníkov na vlastné obohacovanie
a vedenie vojny s vlastným občanom. Tomu sa hovorí štátny terorizmus.
2. Zrušiť štátnu kultúru a vytvoriť jednoduchý, lacný
dotačný systém, ako je to v nejednej krajine na svete.
K otázke financovania neštátnej kultúry sa vyjadrili aj ďalší, ktorí
sa o túto tému zaujímajú
Peter Zajac, literárny vedec
Rozlišovanie štátnej a neštátnej kultúry pokladám za nezmyselné. Aj
súčasná vláda, podobne ako predchádzajúce, mrhá peniazmi na kultúru, lebo
nepodporuje v prvom rade kultúrne činnosti, ale štátnych úradníkov a byrokratov,
ktorí si osobujú právo rozhodovať o kultúre.
Ak má byť podpora kultúre efektívna, musí vychádzať zo súkromných,
verejných a štátnych zdrojov, musia byť na to vytvorené legislatívne podmienky,
o podpore musia rozhodovať nezávislí ľudia, musia rozhodovať o podpore
kultúrnych činností a nie inštitúcií a musia rozhodovať ekonomicky efektívnym
spôsobom. V tomto sa plne stotožňujem s Vyhlásením nezávislých umeleckých
tvorcov, lebo som hlboko presvedčený, že kultúra a vzdelanosť sú dvoma
rozhodujúcimi oblasťami ľudskej tvorivosti, v ktorých sa bude rozhodovať
o povahe dnešného a zajtrajšieho sveta a o skutočnom postavení Slovenska
v ňom.
Milan Lasica, riaditeľ Štúdia L+S
Štát môže podporovať neštátne subjekty, ale nemusí. Neštátna organizácia
/ako napr. moje divadlo/ ma istú výhodu v tom, že nie je odkázaná na štátny
príspevok. Samozrejme, do istej miery je zase závislá na niekom, alebo
niečom inom. Čo sa týka štátnej administratívy, ťažko očakávať, že by urobila
niečo, čo by ju ohrozilo. Jej moc spočíva v rozdeľovaní prostriedkov.
Rakúsky model je taký, že nezávislé divadlo získava peniaze z troch
zdrojov: štát, mesto, sponzor. Ale treba o to každý rok znovu žiadať, skrátka
bojovať, pretože nič nie je definitívne. V tomto smere nijaká definitíva
neexistuje. Keď získate peniaze od kohokoľvek, nemôžete si myslieť, že
je to už natrvalo. PRO SLOVAKIA nebola zlá myšlienka, ale bola chyba, že
hneď od začiatku zostala pod ministerstvom. Okrem toho prax PRO SLOVAKIE
je taká, že radšej každému trošku, ako niekoľkým viac. Neviem, či sa to
vždy stretáva s patričným porozumením, lebo aj tak nikto nie je spokojný.
Ďalej: sponzori v pravom slova zmysle ešte stále vlastne neexistujú, pretože
sponzorská podpora sa nedá odpisovať z daní a funguje to pod plastikom
reklamnej spolupráce. Ale aj keby sa to legislatívne, resp. zákonne zmenilo,
myslím, že tu ešte stále nejestvuje priaznivé ekonomické prostredie na
podporu kultúry a ani prirodzená potreba podporovať ju. O tom, či štát
podporuje tie pravé subjekty, sa bude vždy diskutovať. Ale je jasné, že
štát nemá chuť zrušiť inštitúcie, ktoré nemajú zmysel. Politicky by sa
to hneď označilo za kultúrne barbarstvo a množstvo ľudí by prišlo o zamestnanie.
To je politicky veľmi nepopulárny krok. Z toho všetkého, ale aj z iného
vyplýva, že za dvanásť rokov sa ešte nikto nepokúsil o solídnu systémovú
zmenu a to nielen v oblasti kultúry.
Milan Sládek, riaditeľ Divadla Aréna
V každej demokratickej krajine hrá nezávislé umenie nesmierne veľkú
úlohu. Tvorí zdravé a živé podhubie kultúry národa a svojou odvahou a kreativitou
mnohokrát určuje kritériá kvality a to aj pri hodnotení práce štátom podporovaných
umeleckých inštitúcií. (Samotná skutočnosť, že sú podaktoré kultúrne inštitútov
zaštítené štátom, ešte nie je zárukou umeleckej kvality.)
Zároveň som presvedčený, že programovo nemôže byť nezávislá kultúra
odkázaná na príslušnosť ku ktorejsi z politických strán. Nemusí byť však
apolitická. Štátni úradníci, ktorí kultúru riadia, musia byť natoľko kompetentní,
aby boli s ch o p n í rozpoznať originalitu a kvalitu autonómnych
tvorcov. Sú povinní nachádzať spôsoby, akými im pomáhať pri existencii
a nezávislej tvorbe.
Poslednú vetu vyhlásenia nezávislých umelcov by so rád formuloval nasledovne:
n e m l č t e, s ú č a s n ú s i t u á c i u
m u s í t e z m e n i ť .
K danej téme sa vyjadril aj Mgr.Branislav Rezník, riaditeľ odboru
výtvarných a múzických umení Sekcie umenia MK. V rámci reakcie na vyhlásenie
nezávislých umeleckých tvorcov uviedol:
„Mňa len prekvapilo, koľko ľudí sa pod to podpísalo. Oni k nám bežne
chodia, komunikujeme s nimi, vysvetľujeme si, dostávajú od nás pravidelne
peniaze, takže som bol zaskočený. My sa dostávame do základného sporu:
kto má nárok na štátny príspevok? Ľudia reprezentujúci neštátnu kultúru,
teda tie organizácie, ktorí vznikli na báze dobrovoľnosti ako občianske
združenia, nadácie, poukazujú na to, že niektoré inštitúcie dostávajú „automaticky“
štátny príspevok, kým oni si musia žiadať. Vychádzajú z toho, že ich projekty
sú porovnateľné, ak nie lepšie ako projekty štátnych organizácií. Tu je,
myslím si, základný prvok nepochopenia. Väčšina európskych krajín si zriaďuje
sieť kultúrnych organizácií a štát dáva príspevok. Motivácia ich vzniku
vychádza z kultúrnych potrieb obyvateľov. Po roku 1989 tu vznikla skupina
ľudí, ktorí tú kultúru robia takisto ako štát. Štátna kultúrna organizácia
je výrazom štátnej kultúrnej politiky.“
Rozdeľovanie kultúry na štátnu a neštátnu je podľa signatárov
vyhlásenia komunistický, podľa pána Rezníka európsky model. Zavedenie iného
modelu by podľa neho na Slovensku znamenalo totálne položenie kultúry:
„Kultúrne inštitúcie vznikajú zhora a zdola. A to, že vznikajú zhora, nie
je výplod nejakého papaláša, ale reakcia na potreby obyvateľov. Presvedčiť
všetkých, že také niečo je potrebné je však v súčasnej dobe nesmierne zložité.“
S rozhodnutiami Ministerstva kultúry je pre nezávislých
umelcov a nielen ich naozaj ťažké sa stotožniť. Pravdepodobne kvôli „scestnej“
túžbe podieľať sa na rozhodovaní o tom, čo sa za peniaze, ktoré do štátneho
rozpočtu odvádzajú daňoví poplatníci, vytvorí. „Veľmi ľahko sa povie: keď
nedostaváte nové SND, tak budeme všetci za vodou (v reakcii na kritiku
miliónových investícií do novostavby). Fajn, o päť rokov padne starému
SND strecha a divadlo sa zatvorí. A to je riešenie?“, pýta sa pán Rezník.
Že podobným osudom prechádzajú mnohé nezávislé divadlá „vzniknuté
zdola“ preňho nie je porovnateľné. Podľa neho, „keď divadlo Stoka nedokázalo
prežiť, je to jeho problém. Štát urobil všetko preto, aby prežilo.“ Viď
reakciu Blaha Uhlára. Pán Rezník sa opiera o hierarchický systém, ktorý
vidí zhruba tak, že ak sa minister kultúry rozhodne niečo nepodporiť, má
na to právo, pretože je minister. Čo asi nepoteší všetkých tých, ktorí
ešte stále utopicky dúfajú v nejakú zmenu k lepšiemu. Pán Rezník na otázku,
ako by sa mohla situácia v umení zlepšiť, prípadne čo by mali nezávislí
umelci urobiť, odpovedá: „Vytvoriť taký tlak verejnej mienky na vládu a
poslancov, aby politické strany zaradili kultúru medzi priority. Tým sa
zvýšia jej disponibilné zdroje.“ To je slovo do bitky, má však jeden háčik.
Pokiaľ sa nezmení štruktúra rozdeľovania prostriedkov štátneho rozpočtu
na Ministerstve kultúry, na nezávislé umenie tak či tak zostanú len
odrobinky, ktoré spôsobia len výsmech a dezilúziu.
Katarína Mojžišová
|