Tento článok je síce recenziou na konkrétne predstavenie, ale vo svojich
úvahách zahŕňa aj celoslovenskú problematiku.
Uverejnené v týždenníku DominoFórum č. 6/2001.
Nové mapy Slovenská divadelná tvorba – odohrávajúca sa vo veľkých
i menších štátnych, ale i mestských a nezávislých divadlách (SND, Astorka,
Štúdio S, a.ha, GUnaGU) má takmer výlučne činoherný a inscenačný charakter,
vychádzajúci z dramaturgického vzoru divadla MCHAT K. S. Stanislavského
z konca 19. storočia. Tento hlavný prúd vytvára centralistický model, definujúci
v našej sociálnej a jazykovej realite pojem divadlo – podľa jeho vzoru,
z jeho perspektívy, sa zakresľuje mapa divadelného diskurzu. Ak u nás existujú
tvorcovia, nahliadajúci na divadlo inak, sú voči hlavnému prúdu vymedzovaní
ako alternatívni, prípadne sa označujú ako „nezávislé“, „nekamenné“ divadlá
a inými, nič nehovoriacimi a nezachytávajúcimi termínmi, slúžiacimi iba
na legitimizáciu „činoherného“ modelu. Možno divadlu Stoka sa podarilo
otriasť stabilitou (už) nezmyselnej terminológie (značky v mapách), v našom
prípade zdedenej zväčša z medzivojnového obdobia – vtedy zachytávala formovanie
inšitúcie Národného divadla a siete štátnych divadiel – a v šesťdesiatych
rokoch mierne obohatenej (o vplyvy, vnesené tzv. divadlami malých foriem,
autorskými a amatérskymi divadlami a malými činohrami typu Divadla na Korze).
Hej Slováci… Je obdivuhodné, že v tejto umelo udržiavanej situácií represií
voči všetkému novému, čo by mohlo radikálnejšie zmeniť divadelný diskurz
(a otriasť stabilitou súčasných mocenských postov) existuje chuť robiť
Divadlo (nie iba produkovať inscenácie). Čo je ešte obdivuhodnejšie, relevantná
iniciatíva vychádza od mladých tvorcov z generácie súčasných marginalizovaných
tridsiatnikov (teda tvorcov, ktorí napríklad v Nemecku alebo iných dobre
fungujúcich divadelných kultúrach preberajú vedenie časti štátnych a mestských
divadiel, alebo prinajmenšom ich komorných scén). Prekvapuje najmä to,
že túto menšinu nezlákala vidina takzvaného kariérneho postupu za cenu
umeleckých a iných kompromisov, ale aj veľkej publicity, hlasnej a pozitívne
podporujúcej, ako daru za odovzdanie tváre v prospech legitimizácie status
quo (Svetozár Sprušanský), alebo nekrofilná turistika po zbytkoch všetkých
kamenných divadiel v okolí (Jozef Gombár, Silvester Lavrík) a nezlákala
ju ani emigrácia – vonkajšia (Martin Čičvák, Michal Hatina), či vnútorná
– preč od divadelnej tvorby (Roman Hertus, Martin Ondriska).
Psohlavci V domácom prostredí sa najkonzistentejšie, najtvrdohlavejšie
(v najlepšom slova zmysle) a najinovátorskejšie (s veľkým potenciálom zmeniť
tvár slovenského divadla v budúcnosti) z tejto generácie marginalizovaných
javí tvorba režisérov Rastislava Balleka (odsunutého do Martinského Divadla
SNP – tu osvietený umelecký šéf Peter Kováč, ktorý nedokáže reformovať
„svoje“ divadlo úplne, poskytuje „odsunutým“ novátorským iniciatívam azyl
a priestor), Jána Štrbáka (odsunutého do nedivadelného DK Devínska Nová
Ves) a Eduarda Kudláča (odsunutého do pozície herca Žilinského divadla).
Štrbákovi a Kudláčovi sa podarilo ukotviť aj inštitucionálne – založili
občianske združenia (Kudláčovo OZ J.A.V. je v procese registrácie), žobroniace
o mizernú podporu malého počtu nadácií. Z toho následne vyplývajú rôzne
obmedzenia tvorby, ktoré spomenutí režiséri využívajú ako tvorivý princíp
a vracajú sa k podstate myšlienky chudobného divadla (podobne ako generačne
staršie divadlá typu Stoka, PIKI, GUnaGU) – ich výsledky a nasadenie presviedčajú
o tom, že na Slovensku stále môžu vznikať perspektívne divadelné diela,
ale za cenu veľkých obetí (živíme tým smiešny romantický ideál umelec=trpiteľ).
Váhy Divadlo J.A.V., sformované okolo osoby Edurada Kudláča,
pôsobí od júna 2000 väčšinou v Žiline. Hoci je pozývané na zahraničné festivaly
(Svetový festival alternatívneho divadla Novosibirsk, Altfest Bukurešť
apod), má atraktívnu dramaturgiu, nové tvorivé metódy a schopnosť komunikovať
s najprogresívnejšími tvorcami a trendami v oblasti hudby, výtvarného umenia,
či teórie, ostáva domácou kritikou nepovšimnuté. Aj napriek tomu, že početnejšia
časť tímu, ktorý stojí za posledným projektom Korektúra korektúry, spolu
tvorí pozoruhodné projekty už 5 sezón (od čias štúdií na VŠMU).
Ján Šimko
Diskurz (foucault, m.)
|