Rozhovor v denníku Sme 9. 5. 2002 .
Nechceme myslieť za diváka
Keď členka divadla Stoka Erika Lásková
hrá, vníma z publika všetky prejavy chladu aj porozumeniaDivadlo Stoka
tento rok nestihlo osláviť jedenáste výročie svojho vzniku, lebo bolo zaneprázdnené
prípravou novej inscenácie Komisia. Jej premiéra bola okrem účinkovania
nových hercov z divadla BELTS významná aj návratom herečky ERIKY LÁSKOVEJ.
Je jednou zo zakladajúcich členov Stoky a na scénu sa vracia zo svojho
úradníckeho postu, ktorý v Stoke prijala v čase jej takzvanej krízy.
Prečo ste nehrali v divadle, keď ste po celý ten čas boli zamestnaná
v Stoke?
„To som chcela. No keď som si občas odskočila na skúšku z kancelárie,
nebola som schopná veru ani ústa otvoriť.“
V roku 2000 ste sa objavili v obnovenej verzii inscenácie Monodrámy.
Aké to bolo?
„Účinkovanie v nej sprevádzali obavy, neistota, strach, ale aj chuť
niečo vymyslieť. Bola som si vedomá toho, že vyliezť odrazu na scénu s
dvadsaťminútovým krehkým výstupom je veľké riziko. Keď ma neskôr Blaho
Uhlár oslovil aj na účinkovanie v Komisii, vedela som, že mi verí. Tešila
som sa.“
V inscenácii Komisia účinkujú noví herci. V čom je spolupráca nová?
„Vôbec by som to neporovnávala. To akoby človek porovnával partnerov
svojho života. Pracovalo sa nám spolu vynikajúco.“
Čím vás napĺňa metóda kolektívnej tvorby?
„Na metóde nezáleží. Verím ľuďom, s ktorými robím.“
Viacerí diváci majú pocit, že sa z vášho divadla akosi vytratila
poézia. Vnímate ju tam?
„Som presvedčená, že poézie je tam veľa. Možno sa jej podoba trochu
zmenila, ale možno sme sa zmenili aj my. Keď sa nám pri tvorbe podarí na
javisko pravdivo preniesť reálne situácie, ktoré istým spôsobom v živote
zažíva každý človek, je to poézia.“
Veríte tomu, že váš výtvor je určený pre každého človeka?
„Samozrejme, že nie. Ale odmietam a ani nedokážem myslieť na to, čo
si divák želá vidieť. Keď niečo vzniká, je to spontánne. A treba na to
odvahu – nenechať sa cenzurovať samým sebou, a nie to ešte divákom!“
Chcete diváka trápiť, povzbudiť ho, zabaviť, alebo naňho jednoducho
neberiete ohľad?
„Nepodceňujeme ho, ale ani zaňho nemyslíme.“
Nechcete, aby vás s ním čokoľvek spájalo?
„Divadlo robím pre ľudí. Diváka nemanipulujem a ani sa ním nenechám
manipulovať. Rátam s tým, že divák si ku mne našiel cestu sám. O to viac
ma poteší, keď zistím, akých rôznych ľudí sme naším predstavením oslovili.“
Ako vnímate divákov?
„Keď hrám, vnímam veľmi bytostne všetky ich prejavy chladu aj porozumenia.
Tie sa v priestore doslova vznášajú a zhmotňujú. Keď je ticho, rozmýšľam,
či sú diváci takí unudení, alebo či majú taký zatajený dych. Keď sa hurónsky
smejú, teší ma to, no sú aj situácie, keď mám pochybnosti. Ale divák je
slobodný tvor a môže plakať alebo sa smiať, kedy sa mu zachce.“
Ako sa líši atmosféra skúšok a predstavení?
„Stáva sa, že niekedy je nálada na skúške taká blbá, že nevznikne nič.
Inokedy naopak doslova jeden na druhom visíme. Je veľmi dôležité, aby sme
si rozumeli a aby sme si navzájom verili. Inak človek o všetkom pochybuje,
nedokáže sa uvoľniť a nadobúda čoraz silnejší pocit bezvýznamnosti.“
Ostýchate sa pri tvorbe?
„Jasné. Navyše ani vopred nevieme, ako sa situácia vyvinie. Ale to
je na tom dobré.“
V minulosti bolo v predstaveniach viac fyzickej nahoty. Nechýba vám?
„Neuvažujem nad ňou. Nahota ako taká ma nezaujíma.“
Akoby ju vytlačili vulgárne výrazy. Akú hodnotu má vlastne pre vás
slovo?
„Nadávky používame v bežnom živote takmer všetci. Je to prejav hnevu
a zúfalstva, nad ktorým sa ani nepozastavíme, podobne ako ani nad vyslovenou
otázkou, či sme šťastní. Slová v našom divadle sú zo života.“
Tvoríte pre vlastnú potrebu. Je to spôsob terapie, zdroj obživy alebo
umelecký program?
„Zdroj obživy to žiaľbohu nie je, umelecký program nehlásame žiadny,
a terapia? Ak je výsledok našej práce pre diváka terapiou, tak naša tvorba
má aspoň zmysel. Ale nazývať naše umelecké hľadanie akousi psychoterapiou
odmietam. Vnímam to ako dehonestáciu toho, čo robíme.“
Zaoberáte sa niekedy tým, že by Stoka zanikla?
„Nemyslím na to. Nemôžem sa dvanásť rokov neustále zaoberať strachom
z toho, že možno zajtra tu už nebudeme. Chcem sa oslobodiť od neustáleho
zožierania sa.“
Čo si predstavujete pod slobodou?
„Človek sám osebe je zázračný tvor. Smutné je, že vždy sa nájde niekto,
napríklad nejaká komisia, ktorá ho začne ničiť a nedovolí mu prejaviť to,
čo cíti. Keď sa vytratí sloboda, stráca sa aj človek.“
Čo potrebujeme namiesto nezmyselnej komisie, aby v ľudských túžbach
nenastal chaos?
„Najdôležitejšia je úprimnosť a odvaha. Strach vás núti byť neúprimný,
ako k sebe, tak aj k ostatným. Strach plodí zlo.“
Eva Andrejčáková
[9. 5. 2002 11:00:00]
|