DominoFórum 18/2001 str. 13
Divadlo Stoka prežilo desiate výročie svojho vzniku
Kríza, čiže kríza
“Ale žiť sa dá len tak, ako sa dá. Tak ako sa nedá, tak sa
nedá žiť!”
(Eo Ipso)
Reč bude o fenoméne Stoka. Za posledných desať rokov neodvolateľne vstúpil
nielen do tvorivého sveta divadla, ale do kontextu slovenskej kultúry vôbec.
Súhra človekov
Desať rokov je dlhá doba. Za ten čas môže prejsť závratným vývojom
divadelný súbor i jeho publikum. Môžu sa zmeniť spoločenské podmienky existencie
divadla. V hľadisku i na javisku sa môžu vystriedať generácie. Herecké
nadšenie sa môže zmeniť na rutinu a divácka priazeň na konzumný vzťah ako
súčasť “intelektuálneho” imidžu. To je ten horší prípad.
V tom lepšom s divadlom Stoka u každého spája čosi iné, v rozdielnych
emóciách rovnako hlboké a intímne. Čosi nadčasové, vášnivé, trošku žiarlivé,
krehké aj perverzné zároveň, štipku ľútostivé, občas nenávistné, pekelne
odvážne a božsky citlivé. Jednoducho – duchovné obcovanie.
Režisér Blaho Uhlár končí svoju totalitno-revolucionársku éru približne
v roku 1989, keď ako zárodok jeho novej životnej etapy vzniká v trnavskom
Divadle pre deti a mládež inscenácia Kde je sever. V závane nepoznanej
vône slobody sa rodí nadšený osobný aj pracovný vzťah s výtvarníkom Milošom
Karáskom. S vycibreným čuchom na herecké talenty “z ulice” dávajú dokopy
ľudí, ochotných urobiť pre divadlo čokoľvek. Režisér prízvukuje, že ich
partnerská spolupráca je rovnocenná a zakladá sa na dôvere a nadšení.
Herci si popri svojich technických kvalitách uvedomujú, že z fragmentov
ich vlastnej prirodzenosti vytvoriť jeden celok a povýšiť ho na umeleckú
úroveň môže režisérsky talent Blaha Uhlára.
Keď v roku 1991 vznikla prvá inscenácia, nikto netušil, že jej názov
sa o pár rokov stane symbolom ak nie krachu, tak pomalej finančnej a následne
morálnej krízy profesionálneho neštátneho divadla Stoka. Kolaps postavil
na javisko fascinujúcu sú-hru “človekov” – deštruktívno-emotívnu,
pohybovo, výtvarne aj konverzačne dokonale vyváženú inscenáciu, ktorá
v čase nula, chvíľu po novembri 1989, skutočne nemala v alternatíve páru.
Do dobou obmedzeného divadelného priestoru a unaveného publika vnáša
Stoka takzvanú estetiku hnusu. Nezvyklú štylizáciu pohybu, zámernú neurčitosť
a neidentifikovateľnosť výpovedí. Na druhej strane nehanebnú otvorenosť
až vulgárnosť, krásu a škaredosť nahých tiel ako symbolov ľudskej (ne)dokonalosti.
Rozmanitosť protikladov ponúka v náznakoch, v napínavom pohrávaní sa s
konkrétnosťou a abstrakciou. Postavy sa úporne usilujú o vzájomné
ľudské porozumenie, ktoré sa stráca a opäť objavuje kdesi v jemnej irónii,
sarkazme, grotesknosti, čiernom humore, v mlčanlivosti alebo naopak vo
výrečnosti, od najinfantilnejšej až po najinteligentnejšiu. Elementárne
ľudské pohnútky mysle a tela sa povyšujú na umelecký zámer, z nedostatkov
sa vytvárajú výsady a spokojných usedencov to dvíha zo stoličiek. Poetika
divadla podvedome brzdí bezhlavé očarenie postsocialistickej krajiny západnou
kultúrou a poukazuje zároveň na jej vlastné systémové nedostatky. Predstavenia
sú plné nových farieb, svojskej hudby, nápaditej výpravy, paradoxných obrazov,
zmyselného spevu a tanca.
To všetko je Stoka – od prvej hry, ktorou tvorcovia intuitívne naskicovali
prvotné črty divadelnej poetiky, až po poslednú, kde herecké torzo zúročuje
so sebe vlastnou fantáziou všetko, čo sa roky kolektívne budovalo. Scenáre
takmer všetkých inscenácií Stoky vznikali naozaj spoločne – metódou kolektívnej
tvorby Blaha Uhlára, Laca Keratu, Veroniky Turanovej, Imricha Maťu, Jozefa
Chmela, Eriky Láskovej, Ingrid Hrubaničovej, Vlada Zboroňa, Lucie Piussi,
Zuzany Piussi, Ľuba Burgra, Petra Battyányiho. Potvrdzujú to dnes už zrejme
prežité slová šéfa: “Pôvab kolektívu Stoky je v tom, že je ochotný a schopný
ľudsky ma tolerovať.”
Život na živnosť
Priestor na Pribinovej ulici v Bratislave bol pôvodne Domom dopravárov
a Stoka tu fungovala bez právnej subjektivity ako živnosť režiséra Uhlára.
Chcela predovšetkým hrať a nad vodou ju držala zahraničná podpora fondu
Pro Helvetia. Už vtedy si zvykala na ignoranciu zo strany štátu, pretrvávajúcu
vo väčšej či menšej miere doteraz. V roku 1994 založil Blaho Uhlár občianske
združenie s dvoma členmi (mimo súboru). V tom istom čase vzniká po úspešných
inscenáciách Impasse, Dyp Inaf a Donárium, zameraných predovšetkým na výtvarnú,
obrazovú a pohybovú stránku, prelomová a výrazovo odlišná konverzačka Eo
ipso, ktorú viacerí divadelní kritici označili za udalosť roka.
Po čase sa divadlu podarilo uzatvoriť s mestom zmluvu na užívanie celého
priestoru budovy za symbolický prenájom. Blaho Uhlár sa tak stal v jednej
osobe umeleckým šéfom, režisérom, manažérom aj prevádzkarom Stoky a začal
si vychutnávať úporný boj so štátnou chobotnicou, jej zákonmi a daňami.
Pri každej príležitosti upozorňoval na skostnatené spôsoby fungovania štátu,
legislatívne medzery i zbytočne vyhodené (keďže výsledkom neprimerané)
peniaze pre kamenné (skamenené) divadlá. Stal sa symbolom nezávislej kultúry
na Slovensku, dokonca aj v Čechách. Získal si povesť rebela a Spasiteľa,
ktorý nastavuje chrbát, aby chránil svojich nesvojprávnych zverencov.
Realita začala klásť tvrdé podmienky a spolužitie súboru bolo ďalej
možné len uzavretím oficiálneho vzťahu. Herci vstupujú do občianskeho združenia
Stoka – uzatvárajú manželstvo, v ktorom úradný papier nezaistí kvalitu
vzťahov, nezabezpečí existenciu, len nastraží väčšie prekážky.
Šéf divadla sa stáva zároveň šéfom krčmy Stoka a chtiac-nechtiac posiľňuje
svoju vládnucu pozíciu. Krčma údajne zarába iba na prevádzku divadla. Od
jeho tvorcov sa však vyžaduje priveľa: láska až za hrob. Tá zaberá priveľa
času, energie a miesta v srdci, kým platy čoraz nervóznejších hercov sú
stále v nedohľadne.
Po voľbách v roku 1998 všetci dúfajú, že svitne na lepšie časy. Neustály
Uhlárov tlak na ministerstvo kultúry a vznik Združenia nezávislých divadiel
začiatkom roka 1999 nakoniec prinútili vrchnosť zamyslieť sa nad finančnou
situáciou výrazne nekomerčných neštátnych divadelných súborov. Aj keď sa
im ušla nejaká tá čiastka z navýšeného štátneho rozpočtu, koncepčne sa
problém nevyriešil. V roku 2000 Stoka štátnu podporu neprijala, čím chcela
upozorniť na potrebu zmeny zásad pre jej poskytovanie. Keďže vopred vedela,
že nič sa nezmení, odsúdila sa do pozície totálne nezávislého divadla s
totálne neurčitou budúcnosťou. Väčšie projekty boli odvtedy celkom nedostupné.
Napriek tomu zaplatila za rok 2000 štátu a mestu v daniach, odvodoch a
poplatkoch približne milión korún.
(Ne)poddajní poddaní?
Čím viac sa metóda spoločnej tvorby ukrýva pod rúško kolektívu, tým
väčšie bremeno neistoty môžu niesť jeho jednotlivci. V rodine založenej
z nevyhnutnosti majú veľkú moc deti. Dieťaťom oficiálneho zväzku Stoky
sa časom paradoxne stáva práve Blaho Uhlár. Síce z celej duše nenávidí
kupčenie s citmi, ale zároveň si vynucuje nezištnú poddajnosť tých, ktorých
by stále tak rád nazýval rovnocennými partnermi. Tých, ktorí v tvrdých
podmienkach už nemôžu existovať preňho. Môžu pracovať “iba” pre Stoku ako
divadlo, ako fungujúcu rodinu.
Režisér však nechce slúžiť divadlu, ale myšlienke. “Intrigy, podrazy,
fuj, vždy sa mi to hnusilo! Sprostý egoizmus. Viem, že mnohým hercom nejde
o divadlo, ale o nich samých” (Z rozhovoru pre Plus 7 dní). Aj keď proti
svojej vôli, vykonáva popri režisérskej práci čoraz pragmatickejšie činnosti.
Zvádza boj s byrokratickou mašinériou, vedie administratívu a manažment
celého divadla, dokonca čistí záchody a umýva dlážku – má celkom slušný
úspech v podnikaní. Okolie čoraz viac presviedča o tom, že manažéra robí
predovšetkým sám sebe. K roli krčmára mu celkom logicky dopomohlo divadlo,
ale herci a ich rodiny z toho nijaký úžitok nemajú.
Pre časopis Divadlo v medzičase režisér hovorí: “Doteraz som
sa rozišiel, často vo veľmi zlom, s každým zo svojich najbližších spolupracovníkov.
Najskôr tvorivé zblíženie, veľký vzťah a vášeň, plodná spolupráca - a potom
sa to vždy nejako hnusne zvrhne. On si myslí, že som na vine ja, ja zas,
že on. Môže to vyzerať tak, že neznesiem pri sebe tvorivého partnera, ale
ja naozaj túžim a prahnem po rovnocennom partnerovi. Dosiaľ si zo mňa všetci
z mojich odvrhnutých spolupracovníkov skôr či neskôr chceli urobiť sluhu."
V danej situácii je však pánom. Sluhovia sú ešte stále ochotní slúžiť,
len nie zadarmo. U všetkých členov Stoky popri neznesiteľných finančných
podmienkach prevláda maximálne úsilie zachrániť divadlo, ktorým žili a
ktoré ich neuživilo, ale vzťahy medzi nimi dospievajú do štádia, keď sa
rozchodu už nedá zabrániť. Združenie Stoka opúšťajú niektorí členovia.
Odchádzajú do režisérom neprijateľného sveta “McWorldu a skurvených reklamiek”.
Ich prejav zodpovednosti za krízu vníma Uhlár ako krok smerom ku konzumnému
svetu.
Pokus o novú rovnováhu?
V tejto chvíli je možno irelevantné hľadať toho, kto bol srdcom tohto
invenčného organizmu, rovnako ako jeho maskota, príživníka či obeť. Kríza
je tu a jej následky sú dlhodobé. Navonok ju takmer nebadať: divadlo funguje,
akurát popri derniérach niektorých najstarších titulov vypadávajú z repertoáru
aj tie najúspešnejšie. Čajka, Eo Ipso, Tváre, Hetstato.
Inscenácia Tváre získala v roku 1998 na Medzinárodnom festivale Divadelná
Nitra “Dosku” za réžiu. Kritika si (neskoro) uvedomuje, že latka kvality
slovenského divadelníctva i schopnosť diváckeho porozumenia stúpajú už
samotnou existenciou Stoky. V jej zákulisí sa však odohráva tvrdý boj o
osobnosti. Účastníkmi sú nielen tí, ktorých vlastná bezmocnosť a vzájomná
nedôvera vzďaľujú od sveta Stoky, ale aj tí, ktorým sa, možno nechtiac,
podarilo zamaskovať sa jej imidžom a využiť jej meno na samostatné
projekty. A nakoniec aj tí, čo v divadle ostali – dajú sa spočítať na prstoch
jednej ruky. Prvých možno obviniť, že nemilujú Stoku, lebo zmizli
na opačnom brehu umenia. Druhých, že ju nemilujú, lebo ju zneužili na vlastné
zviditeľnenie. A napokon aj tretích, lebo nie sú schopní vybudovať
nový kolektív.
Stoka by rada oslovila širšie publikum, no nie je ochotná obetovať
svoje predstavy na oltár obecného vkusu. Z tohto pohľadu je určite jednotná.
Je však odmietanie kompromisov vo vnútri divadla dôkazom čistého vzťahu
k divákovi?
Momentálny stav a stále živá aureola Stoky nenaznačuje, čo by bolo
najproduktívnejšie: analyzovať minulosť, nechať všetko spontánne dospieť
do stratena alebo pokúsiť sa o znovuzblíženie.
V “pozostalých”, medzi ktorých nepatria iba herecké osobnosti Stoky,
ale určite aspoň časť neuspokojenej diváckej obce, predsa však niečo ostáva.
Potreba hľadať rovnováhu – medzi tým, čo sami prežívajú a v sebe prehodnocujú,
a tým, čo divadlo ponúkalo a o čo sa ešte vždy usiluje. Medzi skutočnou
kritikou konformizmu a jeho stále originálnejšími prejavmi. Medzi zmyselnými
pokusmi stelesňovať neuchopiteľné pocity, prchajúce myšlienky a zážitky,
a ich dôsledným využitím v prospech nového umeleckého videnia. Medzi materiálnym
zabezpečením v modeloch pravicového pohľadu na spoločenskú existenciu umenia
a romaticko-utopickou revoltou v myslení “ľavákov", ktorým ešte (hádam
aj chvalabohu) fungujú mozgové hemisféry naopak.
Zložitosť bolesti
Kam sa podel ten prirodzený, nenútený, spoločný apel, ten iritujúci
a vzrušujúci zápach z kanálov, to napätie, ktoré zo Stoky vyžarovalo a
ukazovalo divákovi jeho vlastnú odvrátenú tvár? Možno sa to všetko rozplynulo
vo vidine toho lepšieho za veľkou mlákou, kam to šéfa divadla stále ťahá…A
kým v tieni veľkoryso nedostavaného “národného” čupí divadielko slušnej
výšky, slušný kultúrny stánok pre slušné fórum slušne nespokojných ľudí,
jeho šéf v ňom nechtiac vytvára ilúziu, že populárneho rebela z neho spravili
odídenci. Že bez nich ostal len platičom daní, možno občas neslušným, ale
poslušným.
Ak koniec životnej etapy Stoky nastal, je rovnako bolestný ako u milencov.
Zložitejší o to viac, o koľko je v nej viac vzťahov. A o to jednoduchší,
že pocit viny aj neviny sa delí medzi všetkých. Od prvého až po posledného
skvelých, talentovaných ľudí. Možno sa boja vstúpiť dvakrát do tej istej
rieky. To však ani nepôjde. Iní sú oni, iný je čas. Ostáva "iba" divadlo.
Eva Andrejčáková
Autorka (1970) je redaktorka denníka SME.
Divadlo Stoka počas svojej existencie naštudovalo 20 inscenácií, s ktorými
doma i v zahraničí odohralo takmer 900 repríz:
Kolaps (1991), Impasse (1991), Sami meri vari (1991), Dyp inaf (1991),
Slepá baba (1992), Vres (1992), Donárium (1992), Haptika (1993), Nikto,
len čajka (1993), Eo ipso (1994), Lido di Jesolo (1994), Komora 1995, Nox
(1995), Tváre (1997), Monodrámy I. (1997), Prepad (1998), Dno (1998), Hetstato
(1999), Z diaľky (1999), Monodrámy II. (2000).
|