Domino fórum [rok 2005, číslo 18, str. 26]
Ako život s tebou… (píííp)
Druhú premiéru inscenácie Strata s podtitulom multimediálna
grcanica bratislavského Divadla Stoka nemožno nazvať inak ako trpko temnou
parodickou víziou.
Toho, čím dnes žijeme a o čom si už možno mnohí z nás myslia,
že je nezmeniteľnou pravdou - vnútorná prázdnota, zvrhlosť chápaná ako
normálnosť, konzervativizmus naruby, slová, ktoré neklamú, pretože na nimi
už nič nestojí, zabíjanie tých, za ktorými potom plačeme.
Divadlo Stoka vo svojich inscenáciách vždy vedelo silne,
často s veľmi hlbokou intuitívnou imagináciou pomenovať stav ducha (alebo
skôr duše) našej spoločnosti. Od svojho vzniku jeho členovia tvoria inscenácie
založené na realistickom či imaginatívnom výraze, ktoré až sebatrýznivo
pichajú do osích hniezd. Zaťato a bez práva na obhajobu zhrnujú na kopu
hnus v nás i okolo nás. Tentoraz poňali náš život ako multimediálnu „grcaniu“,
ako priame televízne zaznamenávanie života divadelných postáv ako akúsi
nemú, nič nevypovedajúcu. do seba zahľadenú reality show.
JEŽIŠ - JOGÍN S MANIFESTOM
Predstavenie sa začína televíznym vstupom režiséra Blaha
Uhára o tom, čo budeme vidieť. Jeho prejavu dominuje nepripravenosť, temná
irónia, inscenovaný mediálny chaos a neodbytná otázka: „Načo nám vlastne
slúži multimediálna grcanica?“
Potom nasledujú obrazy ktoré na rôznych úrovniach pomenúvajú
stokársku víziu nášho sveta: skupina postáv zbesilo uteká z jedného konca
priestoru na druhý (škoda, že na repríze beh už nebol, pretože sa stratilo
významové prepojenie medzi miestami s podobnou poetikou), po podlahe mátožne
kráčajú, či plazia sa postavy celé zahalené v čiernom; na javisko vytancuje
žena s mužom, pričom mu stojí na nohách otočená chrbtom k nemu a neustále
mu z nich padá; muž a žena v kaviarni popíjajú červené víno, na tvári majú
papierové obrúsky a každý hlt ich čím ďalej, tým viac prerobí na beztvaré
obludy s červenými fľakmi namiesto úst; žena spieva to, čo jej spod pódia
našepká muž, iná žena pri speve „obžiera“ mikrofón, v starobylej posteli
pod veľkou perinou spí muž, ktorý len občas z nej vyjde a vždy sa čuduje,
čo vidí, a v ktorej ho z ničoho nič začne mlátiť hysterická žena atď.
Rozprávajú o tom, ako úzka spoločnosť ľudí pochováva svojho
známeho a príbuzného (sú medzi nimi aj jeho deti), ktorý prišiel o hlavu
a je im jedno, či ho pochovajú s jeho vlastnou, alebo cudzou. Plačú za
ním a nechápu, že s ním možno splodiť iba čierne dieťa. Herci nám cez tieto
obrazy rozprávajú príbeh o tom, ako uponáhľane bežíme životom a ako potom
kamsi stratení tancujeme svoje čudné tance, čudne spievame svoje piesne
o beznádeji a jediný skutočný súcit vieme vyjadriť len nad mŕtvym telom
Ježiša, aj to len v známej a „predpísanej“ smútočnej polohe (pieta). Čudný
je však i život i smrť Ježiša tak, ako nám ho v tejto inscenácii podala
Stoka. (Motív smrti Ježiša a Apokalypsy a toho, čo tieto symboly znamenajú,
sú v stokárskych inscenáciách časté.) K miestu svojej smrti prichádza inak,
ako sme zvyknutí. Je chudým útlym jogínom, neustále koncentrovaným iba
na svoje cvičenie a ním sa aj „docvičí“ na miesto svojho sňatia z kríža.
Je aj tým, ktorý ako jediný zo všetkých do mikrofónu číta manifest o stave
alternatívneho divadla.
TRESTAJÚCI UHLÁR
Počas predstavenia sa pokračuje aj v televíznom snímaní
celého diania. Na televíznej obrazovke sa pravidelne ukazuje realita inscenácie,
ktorá nie je žiadnym spôsobom komentovaná, len sa o nej sucho referuje.
Nie je to však jediné miesto, na ktorom sa odkazuje na naše dnešné zahltenie
televíznymi médiami a bezúčelnosťou ich programov. Jednu z ústredných scén
inscenácie tvorí sledovanie stupídnej televíznej súťaže s dvojicou moderátorov
a dvoma divákmi, ktorí, nech kdekoľvek prepnú, na každom kanáli nájdu len
túto moderátorskú dvojicu, hrubo manipulujúcu a dehonestujúcu divácku verejnosť.
Inscenácia je zaujímavá i po výtvarnej a hudobnej stránke
(ako to už v Stoke býva). Hrá sa naprieč celou divadelnou sálou Stoky,
niektoré výstupy sa začínajú dokonca aj mimo nej - postavy prichádzajú
z otvorených dverí foyer. Dlhému obdĺžnikovému javiskovému priestoru dominuje
mohutné nikam nevedúce lesklé schodisko (obetisko?), po ľavej strane ktorého
visí obesenec. Vedľa neho je stôl so stoličkami (prostredie krčmy), po
pravej strane stojí posteľ so spáčom a hudobná skupina Živé kvety, ktorá
inscenáciu i niektoré piesne buď hudobne podporuje, alebo niekde i sama
spieva.
Posledná Uhlárova inscenácia je o živote, v ktorom už
nežijeme, ale sa len prezentujeme. Je o tom, že sme sa už dávno pochovali.
O tom, že sme natoľko stratili rozum, ľudskú tvár a dôstojnosť, že s veľkou
úctou pochovávame mužov s čiernym semenom.
Uhlár nás však hádam po prvý raz v histórii svojho divadla v tejto
inscenácii trestá. Jeho postavy v závere pomaly, dôstojne (apokalypticky)
vchádzajú do pekla.
Dagmar Inštitorisová
Autorka je divadelná kritička
Strata (multimediálna grcanica)
Réžia: Blaho Uhlár
Premiéra 21. 12. 2004 v divadle Stoka
|