Bratislavské noviny 5/2005
Takmer okrúhle výročie divadla Stoka
Fakt, že Divadlo Stoka dokázalo pripraviť ďalšiu premiéru
v situácii, pre ktorú sa viac než pre ktorúkoľvek inú hodí prirovnanie
k Damoklovmu meču visiacemu nad hlavou, možno pochopiť, len ak sa fráza
"umelecká tvorba ako poslanie" očistí od klišé a vysvitne jej pravý význam.
Marcové uvedenie inscenácie Strata (23. 3. 0 20.00) je navyše naplánované
na 14. výročie prvej premiéry Divadla Stoka.
Vlani Divadlo Stoka zorganizovalo 146 kultúrnych akcii - koncertov divadelných
predstavení, literárnych čítačiek či spoločenských diskusií. V pozadí toho
je však neistá budúcnosť vďaka hrozbe asanácie budovy a množstvu problémov,
s ktorými sa musí potýkat' neštátna tvorba kultúrnych hodnôt.
Najnovšie predstavenie Strata pokračuje v objavovaní možností tvorivých
princípov, ktoré koncom 80. rokov dnešný umelecký šéf Stoky Blaho Uhlár
(sčasti ironicky akademicky) nazval dekompozíciou a fragmentáciou. Aj tentoraz
však bola za končenú podobu Straty zodpovedná kolektívna tvorba: dialógy
vzišli z nápadov a dlhých hodín improvizácie hercov aj hudobníkov. Scénické
tvary, s ktorými sa na javisku Stoky možno stretnúť, miesto budovania čo
najvernejšieho psychologického sveta postáv či dramatického oblúku, vyzerajú
rozbité, bez logických dejových súvislostí. Jediné, s čím môže publikum
Straty dopredu celkom iste rátať, je práve hra s očakávaním publika. Každý
výstup útočí na pasivitu diváka a núti ho tak k skladaniu skladačky bez
nároku na konečný obraz celku, ale s prísľubom zážitku, v ktorom sa dôverne
známe snúbi s transcendentným. Zoči-voči zmesi svetiel, slov, pohybového
divadla, živej a reprodukovanej hudby však väčšina takýchto slovných popisov
predsa len pripomína niečo zaprášené, na čo - tak ako v jednej scéne zo
Straty - treba použiť vysávač...
Bohuš Dúbrava
|