Mosty Ročník 9. č. 29/2000 str.12.
Zblízka Stoka, zdiaľky Polívka.
Už minulý rok došlo na jednej z najznámejších alternatívnych divadelných
scén na Slovensku - v divadle Stoka - k existenčným zmenám, ktoré postupne
vyústili do personálneho preskupenia a nového zloženia súboru. Po rôznych
pokusoch, pri ktorých nemožno poprieť nezhody osadenstva divadla, sa dočasne
vyprofilovali z pôvodnej Stoky dve umelecké zoskupenia. Jedným z nich je
Voľné združenie, ktorého umeleckým vedúcim a režisérom je hudobník a herec
bývalej Stoky Ľubo Burgr. Na druhom brehu stojí režisér Blaho Uhlár. Obe
novovzniknuté telesá naštudovali v blízkej minulosti vlastné autorské predstavenia,
po rôznych odchodoch, presunoch a problémoch s priestorom, ktoré malo predovšetkým
Voľné združenie, sa hry oboch kolektívov hrajú opäť na neopustiteľnom javisku
divadla Stoka. Kým okolo Voľného združenia sa zoskupili okrem bývalých
členov Stoky - Zuzany Piussi, Ľuba Burgra, donedávna Ingrid Hrubaničovej
- aj nové tváre (Monika Čertezni, Deborah Ifijen), Stoku majú celú sami
pre seba Lucia Piussi po boku režiséra a riaditeľa Blaha Uhlára. Vzniknutá
situácia mu umožnila konečne zrealizovať svoj dávny sen - vlastnú monodrámu.
A tak sa zrodila inscenácia Z diaľky (From a Distance), v ktorej popri
večne rebelskej pozícii režiséra v hlavnej hereckej roli nezanedbateľnú,
i keď vedľajšiu úlohu zohráva Lucia Piussi. Paradoxne, jej herecká osobnosť
tu naplno rozkvitla. Mnohí si ju pamätajú z prvých pohybových inscenácií
ako jednu zo stokárskych typov, možno trochu častejšie obnaženú, ale v
kontexte ostatných ako herečku podobných a rovnocenných svojráznych hodnôt.
Práve na nej bolo cez neskoršie hry Monodrámy, Dno, Hetstato badať najvýraznejší
herecký vývoj. Monodráma Z diaľky stavia oboch hercov do rovnovážnej polohy.
Umožňuje živý dialóg, ktorý ženskej postave ponúka viacrozmernú realizáciu
a ak výkon dominantného muža nezatieňuje, celkom určite ho prevyšuje spomínanou
svojráznosťou. Piussi so sebe vlastnou infantilitou zobrazuje niekoľko
typov žien. Po boku „nádejného“ herca, ktorého jedinou možnosťou, ako získať
uznanie, je zaobstarať si veľký; nos, sa objavuje ako asertívna uvrieskaná
Snehulienka na korčuliach, aby komediantovi, ktorý sa chce stať veľkým
hercom, splnila tri želania. Vzápätí sa mení na úprimnú citlivú naivku
a v smrteľne vážnom dialógu vštepuje do čierneho nešťastníka štipky nádeji.
Veď kto by zapochyboval o tom, že sneží a je to krásne preto, lebo aj pred
rokom tak snežilo? A nielen takto lieči dušu diváka. Monológ jej psychologičky
kontrastuje v poriadnej dávke vulgárnych vyznaní. V prípade Stoky to už
nie je novinkou, v predchádzajúcich inscenáciách to divák zobral dokonca
ako originálne riešenie. Nadávky ako umelecký postup však čím ďalej, tým
viac prestávajú plniť funkciu existencionálnej výpovede, začínajú obťažovať
a stávajú sa riešením skôr pohodlným. Režisér Blaho Uhlár ako herec herca
vsadil na seba a svoju priamočiaru výpoveď o občanovi vystavenom ničivým
vplyvom nefungujúceho skazeného štátu a jeho pánov, podal ako srdcervúci
výkrik do tmy. Možno aj to stačilo k tomu, aby sme si v spôsobe herectva,
v pohybových možnostiach vysokého vychudnutého umelca, ktorý túži po veľkom
nose a následnej sláve v hrdosti jeho Snehulienky, pripomenuli príbeh Šaška
a kráľovnej z rovnomennej hry Bolka Polívku. .
Permanentný pocit z toho, že torzo Stoky svojím rozmanitým, ale i kŕčovitým
úsilím vynahradiť deficit chýbajúcich „človečských“ typov stráca na svojej
úprimnosti, je možno špekuláciou. Ale nie a nie ubrániť sa pocitu, že „chybí
šťáva“.
EVA ANDREJČÁKOVÁ Fotografia: CTIBOR BACHRATÝ
|