denník SME 11. 3. 2005
Reálna realita je dnes iba šou
Divadlo Stoka v Bratislave: Strata (multimediálna grcanica)
* Réžia: Blaho Uhlár * Účinkujú: Táňa Brederová, Martin Dinga, Braňo Ďuriančík,
Peter Erdélyi, Silvia El Helo, Matej Lauko, Erika Lásková, Lucia Piussi,
Michal Šulek * Hudba: Živé kvety.
Je niekto, kto neuletel na krídlach senzácie? Konečne sa
každá obyčajná ľudská reakcia stala potravou médií. A keď sa tie tak dobre
sýtia a vydávajú zo seba maximum, to už je len pravá multimediálna grcanica!
Rovnomenný podtitulok patrí inscenácii Strata, ktorú naštudovalo
divadlo Stoka ešte minulý rok a nedávno sa predstavilo s jej obnovenou
premiérou. Oproti predchádzajúcej inscenácii Gala s podtitulkom Kto rozjebal
betlehem protagonisti tentoraz predsa len trošku pritiahli uzdu estetike
škaredého. Aspoň v názve. Možno preto vulgárnosť rôznych podôb diváka v
inscenácii tak neobťažuje a skôr sa zdá, že je priamo úmerná ľudskej bezmocnosti,
ktorá je už roky hlavnou témou tohto divadelného tímu. Či je to naozaj
tak, povie každému iba vlastná chuť zanadávať si.
Scéna je postavená pozdĺž celej sály, a tak sa počíta
aj s tým, že divák môže mať vďaka atypickému priestoru príliš dlhé vedenie:
na jednom konci javiska je preto umiestnená obrazovka, ktorá sníma v priamom
prenose scény odohrávajúce sa na jeho druhom konci. Všemohúci televízny
prijímač bdie neomylne nad celou parádou a v konkrétnych obrazoch dokonca
sarkasticky upozorňuje, že to, čo je, má byť aj pravdou, že moderátor nie
je manipulátor a médium verzus masa nie je nič iné ako otvorená, nikým
a ničím neovplyvnená komunikácia.
Paradoxne, práve tento motív je v divadelnej inscenácii
spracovaný najpoctivejšie - najviac podčiarkuje spojenie horizontálnej
a vertikálnej významovej osi. Vo všeobecnosti sú jednotlivé výstupy nezávislé
od seba a hľadať medzi nimi akékoľvek súvislosti je na ľubovôli každého
diváka. To môže dodávať vzácny pocit slobody.
Typ autorského divadla s metódou kolektívnej tvorby, akým
je aj Stoka, kladie jednotlivé herecké výkony, výrazové prostriedky a autorské
texty na jednu úroveň. V praxi však vôbec nemusí platiť, že rozdiely neexistujú.
Môže sa stať, že scény pôsobia preexponovane alebo nedotiahnuto, dokonca
nevypointovane - jednoducho ako nevydiskutované. Podobne ako v tomto prípade.
Nadávky, ktorými Stoka vo svojom prístupe nikdy nešetrila,
v inscenácii opäť zohrávajú svoju vďačnú úlohu. Do istej miery kompenzujú
neriešené a možno aj neriešiteľné nedostatky života, poéziu divadla však
nemusia nahradiť. Hoci inscenácia má svoje pútavé situácie, príťažlivé
dialógy, inšpiratívne výtvarné či scénické nápady aj životaschopnú hudbu
Živých kvetov, dokonca hovorí veľa o obrazotvornosti svojich protagonistov,
predsa pôsobí neorganicky.
A nepomôže tomu ani fakt, že je celá presiaknutá duchom
svojho režiséra. Práve naopak. Rebelantské ústa Blaha Uhlára, ktorými hovoria
všetci protagonisti, nachádzajú v predstavení málo opodstatnenia. Je to
preto, že do osvedčeného a zdravo vyhraného tvorivého tímu už dlhší čas
patria aj predstavitelia mladšej generácie? Otázka znie, prečo sa hlásia
k poetike Stoky.
Ak by bolo hranie sa so zmyslom vecí a javov skutočným
zámerom Stoky, možno by sa aj divák mohol s jej nedopovedanými výpoveďami
viac v mysli pohrávať. Nemôže sa. To, čo v Stoke prežije, je skôr reálna
realita. A tá je dnes iba šou.
EVA ANDREJČÁKOVÁ
|