Režisér:
Profesionálny životopis
Blaho
Uhlár CV
Zrod režiséra je akýmsi
tajomným procesom, ktorý možno stopovať krôčik po krôčiku, takmer ako rekonštrukciu
a identifikáciu procesu, ktorého cieľom je vznik diela komunikujúceho v
čase a priestore a unikajúceho spolu s ním.
Čas režiséra
Začína zväčša ako túžba
a rozhodnutie. Prenasledované akýmsi neurčitým pocitom nevyhnutnosti. Privádza
ho do divadelného priestoru, na divadelnú školu, prípadne priamo na javisko.
Budúci režisér Blahoslav Uhlár (1951 Prešov) prichádza na Divadelnú fakultu
VŠMU na prahu rokov 1970-tych (1969/70). Práve vtedy, keď sa doba láme
na svoj protiklad. V čase, keď zo školy odchádza je už čas iný. A predsa
je to on, kto s inými nesie stopu. Od roku 1974 je členom DPDM (1974-1989)
typické divadlo normalizácie, v ktorom sa nevdojak a neviditeľne usídľuje
životodarné bdenie. Nad časom, ktorý žije kdesi v útrobách pamäti.
Desaťročie, ktoré sa
preklenovacím úverom daní režimu nepodarilo prežiť bez úhony. Pretože v
oáze tohto divadla nebol pokoj ani sloboda, napokon ako nikde, len v nárazoch
jeho zdania…sa podarilo unhniesť akýsi ostrov pozitívnej deviácie, chrániaci
sám seba neprispôsobovaním a revoltou.A z tohto úporného hľadania priestoru
slobody sa rodia aj úsilia osadníkov tejto zdanlivo pokojnej oázy.
Režisér začína spravidla
úporným sebapresadzovaním. Neminulo to ani Blaha Uhlára.Roky v Trnavskom
divadle využil na to, aby narastala jeho nespokojnosť s konformitou divadla,
skepsa ktorá
sa po desiatkach predstavení premenila na vzdor.Mal dve podoby: predstavenia
provokácie a predstavenia autorské sebavyjadrenia.Obe sa prestupovali vzájomne.
K tým prvým patrí:
Laco Novomeský(1984), Téma Majakovskij, (1987), ktorým predchádzala Epizóda
(1939-44 /1979), či Commune de Paris (1981).
Z klasických tém: Revízor
(78), Ženba (80), Svadba Krečinského (81), Proces(83) či Tartuffe (84),
zo slovenských Jožko Púčik a jeho kariéra (1979) či Mitanov Koniec hry
(86).
K tým druhým: Princezná Maru, (1979),
Kvinteto,(1985), O bubeníkovi, (1986), Kde je sever, (1987) Predposledná
večera, (1989)
V osemdesiatych rokoch
dochádzalo postupne k akejsi viditeľnej ruptúre v názoroch režiséra na
problém inscenovania divadelného diela. Najskôr nástojčivo hľadá svoju
tému v rámci dramatických predlôh, či dramatizácií. Skĺbuje predstavenia
pre deti s vážnymi posolstvami pre vážneho (čítaj dospelého) diváka.Treba
pripomenúť že režimom a normalizáciou vytvorené DPDM Divadlo pre deti a
mládež vnucovalo tvorcom neustále svoju predstavu o jeho podobe, ostro
stráženú dramaturgickými plánmi a vynucovanými predlohami pre deti (!),
predovšetkým však predstavami o tom, čo je či nie je pre deti vhodné, zrozumiteľné,
výchovné (to okrídlené režimové slovo).
Potom sa presúva režisér
na teritórium vlastnej výpovede a vlastnej témy. K identifikovaniu jej
sily potrebuje spoluprácu a porozumenie. Nenachádza ho v takej miere, aby
bol spokojný. Súbor spolupracuje, ale neustále má akýsi odstup, kritický
hodnotiaci postoj a režisér prechádza zaťažkávacou skúškou prekonávania
utajených pochybností. Na rozdiel od svojho kolegu režiséra Juraja Nvotu,
ktorý súbor harmonizuje a ktorý v ňom zároveň má aj zázemie vytvorené dramaturgičkou
Mirkou Čibenkovou, scenáristkou a jeho úzkou spolupracovníčkou, Uhlár je
večným osamelým bežcom.
Nárazy
Naráža spočiatku len
na svoje odlišné predstavy a odlišné nároky a postoje okolia. Neskôr naráža
aj na spôsob ich realizácie. Ale jeho nárazy sú aj nárazmi na hodnotový
svet. V postupoch tímovej práce a v otvorenosti k tvorbe tvaru, procesuálnym
work in progress sa ocitá na novej pozícii režiséra alternatívnych prístupov.
Na ceste
Otváranie scénickej
dynamiky
V tom čase hľadá spolupracovníka,
ktorý by jeho predstavu o inscenačnom obraze vložil do priestoru. Nachádza
ho najskôr v Jánovi Zavarskom.Spolupracuje s ním predovšetkým v osemdesiatych
rokoch, intenzívne a systematicky špeciálne na autorských projektoch (Princezná
Maru, Noc zázrakov, Kvinteto, O bubebníkovi), ale aj na výnimočnej vízii
Taruffa (1984), kde Zavarský vytvoril jednu zo svojich najpôsobivejších
verzií dvoch rovín vnímania reality v akčnej scénografii meditatívneho
typu. Predchádzala mu však Finta, v ktorej si na hotovom texte vyskúšal
otváranie náznaku do metaforického tvaru. V blízkosti publika už tu, radikálnym
presunom diváka k hercovi začína svoj nový pohľad na inscenačnú akčnosť
vzťahu herec-divák.
Čoskoro však v hľadaní
novej inscenačnej podoby a otvorených postupov začína obdobie intenzívnej
spolupráce s výtvarníkom M. Karáskom. Ten prináša do spolupráce s Uhlárom
novú konceptuálnu výtvarnosť, ale aj performatívne akčné pohyby znaku a
eventové prvky náhodnosti a improvizácie, ktorá otvára štruktúru predstavenia
(happening).
Autorské divadlo
- otváranie tvaru
Nespokojnosť s hotovým
textom predlohy sa u Uhlára prejavila nielen v úsilí o dramatizované literárne
scenáre, ale aj v aktivite, ktorá sa centrovala do jeho vlastných námetov,
scenárov a dramatických libriet. Jeho text pre predstavenie Kvinteto s
príslovečným názvom je skutočnou hudobnou kompozíciou v slovnom scenári.
Samotný námet z prostredia orchestrálnych hráčov, ale aj komponovanie tvaru
do jednotlivých viet hudobnej skladby s veľkým finále, sa po prvýkrát v
otvorenej štruktúre voľnej improvizácie predstavil autor a režisér ako
jeden z tímu tvorcov, ktorý svojou inšpiráciou napokon nakazil aj tím spolupracovníkov.
Jeho uvzatosť dospela cieľu až cez diváka, ktorý bezvýhradne tvar prijal
a ocenil aj jeho nekonvenčné búranie rigidných priestorových klišé.
Uhlárovou novou líniou
sa posilnila jeho cesta k provokatívnym výzvam publiku (rovnako ako tímu
spolupracovníkov), ktoré čoskoro pochopilo, že má v Uhlárovi svojho hovorcu.
Už inscenácia Kde je sever sa vymkla dobe z kĺbov. Nielenže vyprovokovala
vrchnosť a jej byrokratickú mašinériu k rýchlym hodnotiacim komisiám, ktoré
zasadli, aby posúdili jej vhodnosť, ale oživila tlejúce spomienky na čas,
keď Uhlár ešte študoval a ktorý sa nevytrácal z jeho podvedomia (roky šesťdesiate
a ich vpečatená sloboda).
Napokon posudky byrokratov
a ministerských úradníkov len posilnili presvedčenie, že skutočne ide o
veci svedomia a slobody, stáleprítomné v generácii, ktorá toto divadlo
utvárala.
Kvinteto, Kde je
Sever?
(Fragmentácia,
detail, trieštivosť)
V predstaveniach, ktoré
predznamenali ďalší vývin režisérových predstáv sa stretáme už s jasne
tvarovanou predstavou sveta ako predstavy tvarovania ega a self inscenácie.
Primárne zrkadliace reakcie tu vytvárajú sublimačné štruktúry, ktoré rušia
predchádzajúce frustrácie. Hra sa tu stáva nielen predstavou, ale je aj
“neskutočným” bytím (Fink), ktoré je bytosne prítomné v hre, v jej pozadí
iluzívnej neskutočnosti. Jemné hranice reality, konkretizmu a hry tu práve
pomáhajú sublimovať frustrácie ako skryté nahromadené energie, ktoré spôsobovali
v plynutí času postupný rozpad integrity osobností. Aj preto je také časté
trieštivé ja, osobnosť v rozpade, nedorozumenie, úzkosť, samota. Zraniteľnosť
a zranenosť.Trieštivosť a krehkosť je podstatou obraznosti a montáže detailov
a sekvencií.Prejavuje sa ako horkosť a rozhorčenie.
Zraňovanie
V Predposlednej večeri
sa téma zranení a osobných rán a bolesti aj samoty odráža na metaforickom
biblickom obraze opúzdrenom do zámotku parodizácie a groteskna. Už v tom
čase sa neverbalita stala definitívne silnou líniou Uhlárových výrazových
prostriedkov. A pripomeniem, že zo zmienok je súvislosť medzi jeho sympatiami
k telesnému výrazu, pantomíme a neverbalite, či pohybu ako podstatnej komunikačnej
trati zrozumiteľne čitateľná už od študentských predstavení. Dôraz na stav,
situáciu, pohybovú etudu, emočné gesto, či výraz a postoj sa stali podstatnými
v Kvintete, či v Tartuffovi (v Kvintete ako stimulovanie tvaru a podoba
charakterov cez ich gesto a postoj určujúci vzťah), ešte predtým v Tartuffovi,
kde vytvára celý druhý plán príbehu v inscenácii na podloží pohybového
výrazu, situácie a priestoru naplneného vzťahmi nezávislými (presnejšie,
nie priamo závislými, teda oslobodenými (na texte) v zmysle neverbálnej
komunikácie postojov).
Vnútornou témou, ktorú
komunikuje je zraniteľnosť osobnosti a frustrácie, ktoré ju poznamenávajú
a rozleptávajú jej integritu. V tejto téme pokračuje potom priamo v spolupráci
s Karáskom cez výtvarné znaky. Začína v Sens nonsense,Octe, v Predposlednej
večeri pokračuje v duchu hľadania nového mementa.
Memento skratky
a znaku
Memento výtvarnej skratky
a znaku začína spolu s Karáskom využívať v montážach svojich predstavení
v Stoke po roku 1989. Tak vzniká Kolaps, či Impasse a Dyp inaf.
V tomto memente sa
však vždy v epicentre nachádza jasný etický princíp, s ktorým súvisí aj
Uhlárova jasne artikulovaná sociálna pozícia. Jeho divadlo je v mnohom
divadlom revolty nie však ako demonštrácia politického postoja, ale ako
artikulovanie etických princípov. Uhlár nie je moralistom, je však jasne
určeným a konzekventným vyznavačom etických princípov.
Manifesty
V roku 1989 sa Uhlár
vyjadril: “ Ja osobne som stratil vieru v totálne racionálne poznanie sveta
tak ako to veda v 19. Storočí postulovala… Na základe osobných zážitkov
a skúseností som došiel k názoru, že racionálna zložka človeka nie je schopná
celú tú komplikovanosť postihnúť. Mozaikové, dekomponované, neprogramové
poznávanie sveta môže o ňom vypovedať viac a hlbšie dôjsť k jeho problémom,
hoci nie vždy…(rozhovor vo Večerníku, máj 1989, 26.5.).
Tento typ výrokov sa
zapísal do úvodu vzniku Divadla Stoka ako jeho Manifesty. Určili dekompozíciu,
teda búranie kompozície, čiže konvencie za jeho program. Dekompozícia ako
synonymum rpzkladu konvencie sa spojilo tesne aj s menom M.Karáska. Ten
tvrdí v bulletine k inscenácii A čo? (1988,Disk): “Momentálny stav divadla
na Slovensku je tragický. Väčšina divadiel väzí ešte hlboko v 19. Storočí
a dusí svojich už aj tak preriedených divákov svojimi tradičnými predstavami
o zábave.Z napudrovaných divadelných portálov bez prestania vyviera nezastaviteľný
fixatív balzamujúci publikum v osvedčených polohách meštiackeho spôsobu
života.Skutočne nevidím dôvod, aby sme teraz na konci 20. storočia so sebou
naďalej vláčili rozpadajúcu sa matvolu divadelnej konvencie minulých stáročí.”
Slová, ktoré len utvrdili
publikum v tom, že rúcanie konvencie je na dosah ruky. Slová revolty a
slobody. To všetko samozrejmou otvorenosťou rozbúralo pomyselný múr etablovanej
rigidity ešte skôr, než prišiel búrlivý rok 1989 a jeho november, pád komunizmu
I berlínskeho múru…
Aj preto sa revolta
divadelníka B.Uhlára ujala nielen ako gesto vzdoru, ale ako čosi oveľa
podstatnejšie, ako postoj ktorý nahradil pre zlomené frustrované generácie
ich urážku svedomia, ich podlomené sebavedomie a pripomenul im ich zasunutú
opúzdrenú, tajenú slobodu. Individuáciu v pravom slova zmysle.
Zasunuté predstavy
o tvorivosti a slobode poznávania ožili naplno. Neboli už len úletmi, či
výletmi do alternatívnych teritórií iných krajín (krajina vydobytej slobody
Divadla na provázku, či Ha-divadla), ale vlastnou tvárou alternatívy. Tie
všetky známe postupy: autorské divadlo, scenár, fragmentácia, improvizácia,
autentickosť, nedokonalosť ako princíp sa ozvali v novej súvislosti. Tu
a teraz s dvadsaťročným posunom…
Asociatívnosť
Impasse, neskôr Nox
alebo nedávno Tváre a Monodrámy, napokon ktorékoľvek z predstavení Stoky
za jej 7-ročné trvanie pripomína hľadanie strateného času ako asociatívny
prúd predstáv, ktorý nás nesie do neuralgických bodov našej prítomnosti.Princíp
neurčitosti vytvára z jednotlivých predstavení akýsi súvislý rad výpovedí
, ktoré spája akútny pocit, volanie. Hlas volajúceho na súčasnosť, minulosť
a do budúcnosti, naliehavé a úpenlivé volanie samotárovo.
Mnohé z predstavení
zanechávajú neurčitú stopu, prekrývajú sa navzájom, ich obrazy sa dopĺňajú,
nadväzujú na seba a niekedy je po čase dokonca ťažké určiť, ktorý obraz,
sekvencia, situácia, či postoj patrí k tej či inej inscenácii. Akoby prestalo
záležať na tom, do akého celku ktorý obraz patrí. Postupne sa tvorí veľká
mapa viacročnej skúsenosti.
Samota a osamelosť
Jednou z akútnych tém
všetkých predstavení, ktorá ich zjednocuje je samota, osamelosť a úzkosť.
Tieto základné atribúty, z ktorých sa skladá krehkosť indivídua dnešných
čias. Nič výnimočné, poviete, na to predsa narážame všade, v hudbe, vo
výtvarnom umení, vo filme, v literatúre.
“Štyristo rokov je
každému jasné, že Shakespeare je mŕtvy. Niektorí dokonca uvažujeme o tom,
či vôbec niekedy žil. Všetky pokusy o reanimáciu tejto matvoly zlyhali.
Zastavme tieto nekrofilné omyly.”, zvolal Uhlár spolu s karáskom ešte v
roku 1988 (Ocot, bulletin, UND). Čo znamenal tento rozhorčený krik na mŕtveho?
Najmä, ak bol namierený na živých? Odpútavanie sa z väzieb povinných hodnôt,
z klasického dedičstva matvolného divadla, to je predsa dobre známy vzdor,
úlet z osídiel nevyhnutnosti vedomia súvislostí. Odpútanie sa, prestrihnutie
pupočnej šnúry. Tak sa stalo, že v uvoľnení pút sa tvorca Divadla Stoka
ocitol v bolestnom strede svojej prítomnosti. Jej anamnéza a pitva jej
živej matvoly mu naplnila nasledujúce roky.
Masky
“Tradičná maska v podstate
žiadnou maskou nie je, pretože je obrazom vlastnej podstaty”, tvrdí Peter
Brook (Maska - opúšťanie škrupiny, 9-10 SaD 1992). Aj v tomto zmysle sa
postupnú postotalitnú úľavu zo zovretia neslobody a rozlomenie tohto zovretia,
dalo vnímať ako zmenu identity. Masky, ktoré dvadsaťročie ako opúzdrenie
ľudského zraniteľného ega , postupne navršovalo sa začali postupne odhadzovať.
Aj Uhlárove experimenty a jeho rizikové správanie bolo odhodením masky,
demaskovaním oficiálneho a oficiózneho v divadle.
Doslovne však masky
začína využívať naplno tak, aby vytvoril novú identitu. Možno ako “portrét
duše”, ako o tom hovoril Brook, na citlivé zrkadlenie vnútorného života”,
ale skôr než divákovi ten portrét duše poskytne núti ho prejsť zložitejšou
zdanlivo slepou uličkou zavádzajúvcich indícií: perziflážou, skepsou, výsmechom,
parodizáciou…grotesknou realitou banality prítomnosti.
Nielen výtvarný znak
a symbol, nielen hra s tvarom a tvarovanie hry, nielen estetizácia, ale
maska ako spoluhráč, ako metaforizácia bytia.
Masky, ktoré používajú
herci v Stoke vyjadrujú stále “aspekt ľudskej situácie” (Brook). A to tak,
že prekračujú vlastný tieň, vkročia tak do územia nikoho, do územia predstavy.
Výtvarné artefakty, ktorými masky spočiatku boli sa postupne menia. Hereckými
maskami zostávajú “obrazy vlastnej podstaty”, teda ambícia estetizácie
sa presúva do ambície výrazu podstaty.
Pohyb v priestore
intímnej pamäti
Od montáže atrakcií
v tom význame ako ho kedysi ustanovuje Ejzenštejn a prijíma neskôr Brecht,
sa presúva dôraz na atomizáciu, triešť, krehkosť montáže ako tvaru ktorý
predstavu len asociuje. Detaily, fragmenty, postoje, vtipy, výkriky, zjavenia,
vízie, to všetko v chvíľkovom ožiarení roentgenu javiska ako zväčšovacieho
skla upätého na individuálny postoj. Na individuálnu pamäť chvíle. Uhlár
inscenuje svoje predstavenia ako výkriky. Bez ohľadu na ich náladu, tempo,
atmosféru, zostávajú esenciálnym výkrikom jedného pocitu. A zároveň na
ťaživosť relativizácie sa nabaľuje neistota smiechu a humoru.
Nox, Tváre, Monodrámy
Tímová práca na predstave
inscenácie je od šesťdesiatych rokov typickým prístupom alternatívnych
tvorcov k vzniku diela. Na Slovensku sa vývin oneskoruje. Prichádza náhle
a definitívne s razanciou vzbury proti oficiálnej podobe divadla cez Uhlára
a jeho skupinu neortodoxných divadelníkov, účastníkov procesu. Neobraciam
svoju pozornosť na úsilia na pôde amatérskeho divadla zámerne (tam by sme
našli už od 60. rokov a v rokoch 70. a 80. množstvo príkladov na postupy,
ktoré prináša české i poľské alternatívne divadlo, vplyv Divadla na provázku
a režiséra Petra Scherhaufera predovšetkým0.
Nox
Jedno z najkoncíznejších
predstavení nového zorného uhla. Uhlár sa v posledných rokoch vyjadruje
otvorene spoločensky a jednoznačne kriticky (napokon ako aj predtým), ale
teraz dôsledne v postojoch, ktoré hája individuálne slobody ako demokratický
priestor. V predstavení Nox nám predstavil novodobé Gorkého Na dne. Panoptikum
stratených indivíduí, ktorí sa tmolia, blúdia tmou svojich životov.
Tváre tohto panoptika
už dobre poznáme, sú to znova rovnaké krehké prototypy všedných dní. Ich
očistec tiež poznáme, dobre známe mnohokrát opakované všedné situácie sa
v skratke hnetú do veľkej molekuly spleti banalít, ktoré utvárajú ľudské
životy a neprítomnosť ich zmysluplnosti.
Senzibilita tejto banality
však kúsok po kúsku ako skalpovanú lebku odkrýva jemnú spleť z ktorej sa
skladá to pradivo živých organizmov a ich neživotaschopných, ale ešte stále
živých vzťahov siahajúcich na nervové zakončenia divákových tykadiel.
Záver ako Pátos
všednosti
Ozvláštňované a estetizované
výtvarné prvky prvých predstavení sa postupne premieňajú na banalitu a
jej patetickú všednosť.
Ak sa v predstavení
Eo ipso ostrý kontrast stavia medzi orchestrom a jeho patetickým gestom
a banalitou príbehov zo života na okraji, potom toto okrajové konanie nadobúda
v podobe pátosu všednosti silu, ktorou pôsobí na diváka ako zväčšenina
jeho už nevnímanej reality a nevnímaného pátosu, obe hodnoty zovšedneli,
prestupujú sa a stiera sa ich kontrastné zostrovanie do zmesi súcna ktorého
vrhajúce odlesky sa vracajú k divákovi.
Kolaps, Impasse, Sami
meri vari, Dyp inaf, Slepá baba, Vres, Koncert, Donárium, Haptika, Len
čajka, Mam, Eo ipso, Lido di Jesolo, Nox, Tváre, Monológy, len zbežný výpočet
inscenácií z rokov 1991-98. O čom tento počet svedčí, ak za štyri a pol
sezóny zahrali 451 predstavení…potom hádam len/až o životaschopnej uvzatosti
a aktivite. Alebo o behu proti vetru, či pohybe hlavy proti múru? Napokon
a predovšetkým o tom, že majú čo povedať a hovoria to. Aj bez ohľadu na
nepriazeň či priazeň moci, doby, okolností a spoločnosti…V ostrom ožiarení
výjavy Uhlárových inscenácií zostávajú ako vpečatenia našich čias. V ich
autentickom lome svetla a v rýchlosti ktorým preniká k divákovi sa ukrýva
pôsobivosť toho, čo ich náznak tlmočí v triešti asociatívneho mementa.
“Človek rozmýšľa o
čo ide a telo to už vie”, tento poznatok atropológov sa účinne ozýva ako
spiritus movens divadla, ktoré hovorí k divákovi cez gesto a pohyb, cez
telesný výraz ako prvotné oslovenie.
Smiech a plač
sú aj tu tými bezpečnostnými ventilmi pre život. Smiech, výsmech, humor,
to je línia, ktorá zostala ešte nepomenovaná, ale bytostne nástojčivá ako
večná otázka visiaca vo vzduchu, na ktorú odpoveď každý tuší a nikto nepozná…
Zuzana Bakošová-Hlavenková
|