Hodnotenie poroty Malej krajskej scénickej žatvy v Trnave (2011) Inscenácia
divadelného
súboru Disk Status s podtitulom Divadlo, vášeň,
láska, samota je vo viacerých
smeroch pokusom, čo neprekvapuje nikoho ktorý sleduje tvorbu
režiséra Blaha
Uhlára, alebo divadelníkov z Trnavy, prekvapuje
skôr to, že napriek istým inováciám
tematicky a formálne opäť používa postupy a
prostriedky, ktoré sú už notoricky
známe, a nespočetnekrát zaužívané pre tento
súbor. Takže akoby to bol pokus bez
poctivého hľadania, inovácia bez poriadnej dávky
odvahy. Kontrast medzi pasážami
prekvapujúco sentimentálnymi, patetickými,
dojímavými, nostalgickými a pasážami
vulgárnymi, preerotizovanymi, provokatívnymi
pôsobí skôr ako alibizmus, než ako
dravosť a ozajstná sebakritika. Samotný
výsledný tvar je skôr dokumentáciou
daného krehkého stavu súboru, je najmä
správou z rázcestia, než autonómnym
umeleckým dielom, sa vyníma viac rozpačito ako
presvedčivo. Generačná otázka
súboru, hľadanie autenticity, niekedy
výsmešné, niekedy kŕčovité sebaspitovanie,
ako ďalej, čo znamená pre nás divadlo, sú
hlavnými témamy inscenácie. O predstavení
Disku, a Blaha Uhlára viacero krát sa dalo
konštatovať, že akoby
najdôležitejšie veci sa nekonajú v rámci
jednotlivých obrazov, ale niekde mimo
priestoru ukázanej skutočnosti. Ako nový prvok sa
dá považovať používanie
videoprojekcie, častý výskyt hip-hopových
hudobných vsuviek, a v jednom prípade
vytvorenie scénky pripomínajúcej absurdné
divadlo (Čo tu robíte?).
Videosekvencie sú však nešikovné, texty
pesničiek banálne a ich divadelné
prevedenie nevynaliezavé, a herectvo často málo
plastické a silné na nároky
jednotlivých výstupov ktoré koketujú až s
vytvorením dramatickej postavy.
Filmové zábery sú dokumentárne, s
poeticko-parodickými, ukazujú každodenný chod
alternatívnej scény na Kopánke, život
avantgardistov ktorí sú v zajatí pivnice
niekde na sídlisku. Akoby diváci sledovali
slovenskú divadelnú verziu filmového žánru
found footage, sem patrí známy horror Blair
Witch projekt, takže
predstavenie by sme mohli nazvať Blair Disk projekt. Vo filme v lese za
chrbtom
boha mladý ľudia hľadajú duchov, a
záhadného tvora, v inscenácii status
skúsený
a menej skúsený divadelníci akoby hľadali ducha
divadla, a akoby pátrali po
záhadných tvoroch vlastného vnútra, ako to
už býva pri filmoch a výtvoroch
ktoré v niečom sa snažia vytvoriť napodobeninu skutočnosti,
akoby išlo o
dokument, o nájdené amatérske filmové
pásky, nahrávky, o niečo výsostne
autentické, tak aj v tomto prípade nudné,
banálne, nezaujímavé sa mieša so
zachytením pravých výpovedných momentov.
Ale Uhlár a Disk akoby nebol Uhálrom a
Diskom keby naschvál nechceli narúšať
ponúknutý systém. Na začiatku inscenácie
a vo videosekvenciách je ponúknutý akýsi
Uhlárovsko-Diskárský Divadelný
Slovník, jednotlivé heslá sú
oddelované s rapovo podanými životopisnými, alebo
tak pôsobiacimi sekvenciami jednotlivých aktérov,
ktoré neprekročia hranicu
regionálno-autobiografickej zaujímavosti a hudobne
sú svieže, ale málo
vynaliezavé, divadelne zase vôbec neponúkajú
žiadne kreatívne riešenia, sú len
koncertným prevedením pesničiek. V druhej polovičke
inscenácie stále silnejšie
sa ukazujú herecké
nedostatky súboru,
najmä mladších aktérov, banálno-pseudo
činoherné pasáže zostanú na úrovni
naznačenia
základných mantinelov jednotlivých
výstupov, ako Dani druhák, Monika a Betka, Čo
tu robíte?, Máš frajerku? Ozajstnou silnou
chvíľou predstavenia, pripomínajúce
najsilnejšie
pasáže z niekdajších legendárnych
Uhlárovských inscenácii, je výjav Ako je to
po
smrti, kde vražedná sebairónia, bizarné herectvo
na hrane autoštylizácie a
sebaodhalenia, metaforickosti a civilizmu, zraniteľnosti a
metafyzickosti, a sugestívny
obraz, ktorý je nie je ani pohybom, ani vizuálom, ani
textovaním, ale niečím
neuchopiteľným medzi tým, sa stane neskutočne
hlbokým divadelným zážitkom, ale
táto chvíľa je obaľená v niekedy
zábavných, niekedy otravných niekedy
trápnych,
niekedy sebapranierujúcich diskársky
muzikálovo-multimediálnych rozpakoch. Je
to hra, ale ani bezuzdná, ani vo svojej jednoduchosti drzo
ľahučká. Vedľa teoretického
priblíženia sa k inscenácii, asi viac povie, ak
v štýle uhlárovsko-diskárskej
lacnej apokalypsy a rozpačitej apoteózy konštatujem,
že predstavenie je
deštruktívno vypočitateľnou hip-hop estrádou
niekoľkých
sarkasticko-melancholických falusov a vagín, na
trambulíne tvorivej
nemohúcnosti, vtesnanou do nostalgicko sebaironizujúcej
generačnej orgie
v pološere cynicko sebaľutujúcej večnej nezrelosti. Miklós
Forgács |