Recenzia: Status Uhlára v Disku

Dagmar Inštitorisová, divadelná kritička | 6. októbra 2011  16:00

Réžie Blaha Uhlára v profesionálnych divadlách ako Divadlo A. Duchnoviča Prešov či terajšie Divadlo J. Palárika v Trnave a hlavne v bratislavskom Divadle Stoka sú legendárne. Je výnimočný tým, že neprestajne, vytrvalo a často až veľmi bojovne hľadá formou improvizácie tvary, ktoré by tému vyjadrili v čo najužšom dotyku so životom.

Metóda improvizácie je však veľmi produktívna aj v neprofesionálnych podmienkach. A Uhlár to už viacerými premiérami dokázal s jedným z najznámejších slovenských súborov Disk v Trnave. Nielenže umožňuje - síce pomalý, ale istý rast hercov - no predovšetkým trvalo formuje ich názor a osobnú poetiku. V novej premiére predstavenia Status (Divadlo, vášeň, láska, samota) sa "nepomenovateľné" čaro a sila herectva Disku zmenili už na jazyk. Samozrejme, v spojitosti s kompozičnou uhlárovskou technikou mozaiky. Jazyk naturizmu - pevne vyrastajúci z ich spôsobu hereckého myslenia a názoru na divadlo spolu s Uhlárovým hľadaním najviditeľnejšej pravdy o živote v divadle - sa tu stal zo všetkých slovenských divadiel hádam najukotvenejším.

Mozaiková kompozícia základnej témy - herci v dnešnom divadle - mala rámcovanie filmárske, činoherné a kvázi hudobného divadla. Úvod i záver inscenácie patril piesňam Edit Piaf, ktoré ju atmosférovo viedli v jednotlivých častiach. Na jednej strane v nás hudobným spracovaním vzbudzovali nostalgiu a hovorili - nič zlé sa nedeje, ale jadrom dokumentovali obludnosti dnešného života - samotu, zneužívanie informácií, deviantnosť či vulgárnosť.

Postmoderné pohrávanie sa s bolesťami dnešných divadelníkov zaujímavo prepájalo ich spodobovanie filmovými dokrútkami a činoherno-spevnými časťami. No filmárske otvorenie či zatvorenie divadla jedným z jeho najstarších členov, rozprávanie o tom, kto ako dlho účinkuje na doskách či ironizovanie "posvätného" poslania divadla uctievaním zelených vetvičiek, striedané s rôznymi typmi obludných postáv a postavičiek nie vždy pôsobilo koncízne. Povzdych - čo je dnešné divadlo, kým v ňom dnes sme, a o akej dobe sa to vlastne máme vyjadrovať - celkom nevyšiel. Chýbal precíznejšie tvarovaný názor na to, aká je vlastne funkcia divadla - a samozrejme aj hercov v ňom - v súčasnosti.

Dôležité však je, že jazyk naturizmu má už aj na Slovensku svoju tvár, a teda určite aj svojich budúcich majstrov.

Hodnotenie Pravdy: 3 hviezdičky z 5

Blaho Uhlár a kol. Disk: Status (Divadlo, vášeň, láska, samota)